5. Magyarország és az Euro
Hazánk kapcsolata a közös pénzzel nyilván több, mint egy átlagos
kívülálló országé, mivel néhány más állammal egyetemben régóta kilátásban
van az ország Európai Uniós csatlakozása, aminek velejárója az is,
hogy majdan a Forint is az EMU valutákhoz hasonló sorsra jut. Az
utolsó fejezet az eddigi integráció körül lezajlott eseményeket
veszi számba, valamint Magyarország kilátásait az EU valamint EMU
csatlakozást illetően.
5.1. A csatlakozási tárgyalások és az Unió bővítése
Magyarországon
- mint a kelet európai államok javában - a nyolcvanas évek végéig
szocialista típusú tervgazdaság működött, mely a nyugati országoknál
természetesen jóval gyengébben teljesített, így ezekben az években
számos ok alapján szóba sem kerülhetett az Európai Gazdasági Közösség
tagságának elnyerése. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ekkoriban
még az EU elődjeként a szervezetnek közel sem volt a maihoz hasonló
súlya, bár célkitűzései és terjeszkedése már akkor is ismertek voltak.
Hazánk és a nyugati országok a rendszerváltás után egyaránt fontosnak
érezték, hogy a keleti blokk piacgazdasággá való alakulásának végére
az Uniós tagság tegye pontot. A kilencvenes évek elején az akkori
optimisták szent meggyőződéssel vallották, hogy az ezredfordulón
a hegyeshalmi határ átlépését csupán - a mai schengeni határokhoz
hasonlóan - az autópályán haladva a két út találkozásánál érezhető
apró döccenés jelenti majd. Az integrálódás első kézzelfogható jeleként
Magyarország 1991 végén társulási szerződést írt alá az éppen azokban
a napokban megalakuló Európai Unióval. Ekkor természetesen a konkrét
csatlakozás még nem kerülhetett szóba, mivel az ország az új, kapitalista
rendszerű gazdaság felépítésével volt elfoglalva. Néhány év elteltével
azonban már konkrétan is előtérbe kerültek a nyugati szervezetekhez
való csatlakozások előkészítése, melynek keretében 1994-ben hazánk
benyújtotta az Európai Unióhoz a csatlakozási kérelmet. Innentől
kezdve, habár az átalakulással járó nehézségeket - mint munkanélküliség,
infláció, stb. - még korántsem sikerült leküzdeni, de a piacgazdaság
végül is már úgy, ahogy működött, és a gazdaság is lassú javulásnak
indult, bár versenyképesnek még korántsem volt nevezhető.
A kilencvenes évek második felének csatlakozási szempontból fő
feladata a gazdaság és egyéb területek minden egyes elemének "EU-konformmá"
tétele volt. Ennek körébe tartozik a jogharmonizáció, a mezőgazdaság
és az ipar versenyképessé tétele, a gazdasági növekedés élénkítése,
az infláció és a munkanélküliség leszorítása, valamint számos egyéb
teendő, ami során kellően megérünk az Uniós tagságra. Ennek a kihívásnak
a sikeres megvívásához nyújtott hathatós támogatást az Unió által
létrehozott tucatnyi pénzalap és támogatási program. A Phare, SAPARD
és számos más programok egyaránt arra a célra jöttek létre, hogy
az elmaradott keleti blokk és a majdan csatlakozni kívánó országok
felkapaszkodását segítség elő a gazdaság egy-egy meghatározott területén.
Az egy cipőben járó nemzetek egyébként egymást is segíteni igyekeztek
a fejlődésben, így hozták létre a Közép-Európai Szabadkereskedelmi
Társulást is, a CEFTA-t, mely az EU előretörése nyomán jelentősen
megfogyatkozott és háttérbe szorult EFTA mintájára jött létre.
A mai helyzetet szemlélve elmondhatjuk, hogy Magyarország a csatlakozási
tárgyalások nagy részét lezárta az Unióval, és csupán néhány, de
nagy horderejű kérdéskör esetében kell lépéseket tennie a tagság
elnyerése érdekében. Ha minden a tervezett ütemben halad, akkor
a jövő év végére várhatóan sikerül befejezni az előkészítő szakaszt,
és sor kerülhet a csatlakozás lebonyolításának megkezdésére. Az
Uniós tagságot természetesen népszavazásnak kell jóváhagynia, illetve
mind a csatlakozni kívánó ország, illetve az összes Uniós nemzet
parlamentjének meg kell szavaznia, és csak ezután kerülhet sor a
csatlakozási dokumentumok szentesítésére. A jelenleg kitűzött cél,
hogy az első körben felveendő tagjelölt nemzetek polgárai teljes
jogú tagként vehessenek részt a 2004-es európai parlamenti választásokon.
A közelmúltban éles viták bontakoztak ki arról, hogy a csatlakozásra
váró országokat - a mindenkori terveknek megfelelően - egy vagy
két hullámban vegyék-e fel, vagy különböző időpontokban. Magyarországnak
természetesen az utóbbi verzió lenne megfelelő, hiszen ez esetben
könnyen lehet, hogy hazánk lenne az első új tagállam. Végül is logikusnak
tűnik a külön-külön megoldás, hiszen egy országot - történetesen
mondjuk minket - miért érjen hátrány, mert egy másik nemzet elmarad
a várakozásoktól. Ennek ellenére mégis bizonyos, hogy a "nagybani"
tagfelvétel valósul meg, hiszen az Unió számára komoly változásokat
jelent egy új ország vagy országok integrálása, és ezt a procedúrát
vélhetően jobb egyszer végigvinni.
Szintúgy vannak olyan irányú elképzelések, hogy noha az újdonsült
tagok az Unióban teljes jogú tagsággal fognak rendelkezni, a belépéskor
egy hét év hosszúságú, úgymond átmeneti időszak venné kezdetét,
ami alatt a munkaerő-áramlás kapcsán még bizonyos korlátozások lennének.
Ez valószínűleg annak a magyarázata, hogy a közép-európai országok
árszínvonala az Unió országai alatt van, ami a bérek terén különösen
igaz, így az Unió végül is joggal tart attól, hogy a keleti olcsó
munkaerő elárassza Nyugat-Európát, mielőtt a béreket sikerülne jobban
közelíteni a mostani Uniós fizetésekhez.
Az igazat megvallva a 2004-es dátum nem az első, amivel bíztatják
a csatlakozásra váró országokat, bár ez az időpont a korábbiakhoz
képest - amikor még előbb 2000-et, ezt követően 2002-t, majd 2003-at
lehetett hallani - már valamivel realisztikusabbnak tűnik. Ennek
ellenére "nem kizárt" hogy a tényleges felvételre csak
ezt követően, úgy 2006 körül kerül sor. Az eddigi gyakorlatot látva
nem nehéz megállapítani, hogy hazánk csatlakozására mindig az aktuális
időpontot követően nagyjából két év múlva fog sor kerülni. Úgy tűnik,
a csatlakozni vágyó országok esetében ennyi a "lebegtetési
sáv".
5.2. Hazánk Eurós kilátásai
Noha
a maastrichti kritériumok, vagyis az Uniós tagság elnyeréséhez teljesítendő
feltételek egybevágnak az EMU-tagság elnyerésének konvergencia-kritériumaival,
az Euro bevezetésére nagy valószínűséggel az EU tagság elnyerésekor
nem fog még sor kerülni. Ezt a feltevést egyébként még Uniós körökben
is szinte nyíltan felvállalják, mivel ekkora méretű pénzügyi integrációt
komoly előkészítő munka kell, hogy megelőzzön, ami egyáltalán nem
azonos az EU tagság előkészületeivel. A becslések szerint amennyiben
2004-ben realizálódik Magyarország EU tagsága, úgy 2006-ban sor
kerülhet az Euro bevezetésére. Ez utóbbi valóban reálisnak tűnik,
mármint a két éves intervallum, hiszen Uniós tagként már valóban
elegendő egy kétéves átállásban gondolkodni, mivel a gazdaság már
a közös piac tagjává válik, és nyilván szerencsésebb minél előbb
bevezetni az ott addigra már működő közösségi valutát.
Az Eurós árfolyamrögzítés terén egyébként igen jó úton halad a
gazdaság. Ha megfigyeljük az elmúlt három év alatti Euro és forint
közötti árfolyam-ingadozásokat, akkor igen kellemes meglepetésben
lehet részünk. Az 1999 eleji starton az árfolyamot mintegy 252 forintban
állapították meg, és ezt követően az arány szinte végig 250 és 260
forint között mozgott. Igen ritkán fordult elő, hogy több mint 260
forint tett ki egy Eurót, de volt olyan is, amikor ez a szám 245
volt. Összességében kijelenthető, hogy az Euro bevezetése óta hazánk
valutája egy nagyjából +-2,5%-os sávban mozgott a közös pénzhez
viszonyítva, ami nagyjából megfelel az első valutakígyó lebegtetési
sávjának. Mostanában hallani lehetett arról, hogy a kormány tervezi
egy-két év múlva, hogy a forint árfolyamát - függetlenül az EU és
EMU tagságtól - az Euróhoz rögzíti, hasonlóan a dán koronához. Az
előbbieket szem előtt tartva, az elképzelésnek talán van is némi
valóságalapja.
A forint valutakosarát az idők során egyre inkább az Euróhoz igazították.
1999 előtt a valutakosár 70%-ban német márkát, 30%-ban pedig USA
dollárt tartalmazott. Az arányok 1999-ben még nem változtak, leszámítva,
hogy a márka szerepét természetesen az Euro vette át, de 2000 januárjától
már tisztán 100%-ban Eurót tartalmaz. Az Euróra való áttérés viszont
természetesen nem lehetséges rögtön a csatlakozás időpontjában,
hiszen a forintnak először az Unió monetáris rendszerébe kell bekapcsolódnia.
Az ERM 2 bevezetése és sikeres alkalmazása után kerülhet szóba a
forint mindkét oldalról történő Euróhoz rögzítése, természetesen
a konvergencia-kritériumok folyamatos tartásával, majd utána a magyar
valuta felváltása.
A kritériumok teljesítése és folyamatos szinten tartása korántsem
ígérkezik könnyű feladatnak. Az infláció csak 2000-ben szorult tíz
százalék alá, az idei évre pedig jó esetben is nyolc százalék körüli
becsléseket hallani, a teljesítéshez viszont maximum 3-4 százalék
lehet az elfogadható mérték. Az államadósság mértéke tekintetében
a határ belső felén mozgunk, 2000-ben már csak 56% volt a mutató
értéke, és ez a szám szerencsére évről évre tovább csökken. A költségvetési
hiány tekintetében szintén van még tennivaló, hiszen idénre is mintegy
fél százalékkal magasabbat jósolnak az éppen elfogadhatónál, a hosszú
távú kamatlábak pedig az infláció csökkenésével válhatnak megfelelővé.
Az alábbi táblázat az utóbbi évek mutatóit foglalja össze:
4. táblázat - A maastricht-i
mutatók alakulása Magyarországon25 |
|
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001* |
|
Infláció |
Államadósság (GDP %) |
Költségvetési hiány (GDP%) |
|
28,2% |
23,6% |
18,3% |
14,3% |
10% |
9,8% |
8-9% |
84,3% |
71,5% |
62,9% |
61% |
60,3% |
56% |
55-53% |
-6,4% |
-3,0% |
-4,8% |
-4,8% |
-3,9% |
-3,7% |
-3,4% |
|
|
* becslés |
A bevezetés menete valószínűleg hasonló lesz a most tapasztalhatóhoz,
azzal a különbséggel, hogy a keleti országok nyilván nagyobb hajlandóságot
mutatnak majd arra, hogy nemzeti valutáikat "leselejtezzék",
és nagy különbség az is, hogy egy már létező, stabil valutát vehetnek
a kezükbe majd a polgárok, mellyel bizonyos mértékben már meg is
ismerkedtek. Ugyancsak nagy könnyedség lesz, hogy a logisztikai
kihívások is jóval kisebbek lesznek a mostaninál, hiszen jóval kevesebb
Eurót kell előállítani és szétszórni majd, és a lakosság a bevezetés
pillanatában rendelkezni fog a kellő mennyiségű pénzzel, hiszen
2002 elejétől bárki, bármelyik bankfiókban pillanatok alatt válthat
Uniós valutát. Nem utolsó sorban pedig a bevezetés menetének megtervezésekor
nyilván figyelembe veszik majd a mostani átállásnál szerzett temérdek
tapasztalatot is.
Az Euróbankjegyek előállítása egyébként - szemben a mostani gyakorlattal,
amikor a tizenkét ország mindegyikében gyártják a valutát - minden
valószínűség szerint nem hazánkban fog történni, a pénzverő várhatóan
csak a magyar motívumokkal díszített Euróérméket fogja legyártani.
Ennek oka, hogy a gyártáshoz új gépsorokat kellene felszerelni,
ami igen költségessé tenné a nyomást, másrészt az EU-n belül megtalálható
készpénzállománynak csak kis hányadát fogjuk kitenni, így a szükséges
pénzmennyiség nyilván pillanatok alatt beáramlik az országba, a
többit pedig az ECB néhány megmaradt nyomdája állítja majd elő.
"Az Euróbankjegyek előállításának biztonsági
követelményei olyan magasak, hogy a pénzjegynyomda csak milliárdos
beruházásokkal tudna megfelelni azoknak. Ugyanakkor az EU-ban a
bankógyártásra többletkapacitás van, ezért az árak esnek. Egy-egy
bankjegy előállítása Magyarországon 30-40 forintba kerül, másutt
ennél olcsóbban lehet bankjegyet vásárolni."26
Az érmék verését természetesen inkább jobb helyben végezni, hiszen
az nem uniformizált, mint a papírpénz, így amúgy is új mintákra
kell beállítani az adott gépsort. Szállítása ugyancsak sok bonyodalmat
jelentene, hiszen egyrészt darabszámra is jóval nagyobb állományról
van szó, másrészt pedig méretük és súlyuk folytán is kifejezetten
költséges és értelmetlen vállalkozás lenne külföldről hazaszállítani
őket. Nem utolsó sorban, az érmeállomány jobban is cserélődik a
forgalomban, mint a bankjegyek, így hosszútávon nagyobb arányú utánpótlásra
lesz majd szükség belőlük.
5.3. Magyarország előnyei az Euro bevezetése kapcsán
Nyilván nem igényel különösebb magyarázatot az a kijelentés, hogy
Magyarország gazdasága nagyon is jól fog járni az új valuta bevezetésével.
Egyrészt maga mögött tudhat egy olyan pénzt, mely az utóbbi időben
finoman szólva is gyengén szerepelt, másrészt ugyanúgy nem kell
bajlódnia a pénz átváltásával és az árfolyamkockázattal, mint a
közös piac többi országa. Igaz ugyan, hogy a forint még csak meg
sem közelítette azt a megdönthetetlen rekordot, melyet elődje, a
pengő produkált az infláció terén, de az elmúlt évtized valószínűleg
senkiben sem hagyott kellemes nyomokat. A forint legújabb sorozatának
kibocsátásakor egyébként az MNB kinyilvánította, hogy ez az utolsó
magyar bankjegycsalád az Euro bevezetése előtt. Ezen felül hazánk
minden lakosa és vállalkozása ezen a téren is ugyanazon előnyöket
élvezheti, mint bármely más Uniós tagállam polgára, ezzel is nyugatibbnak
érezve magát. Az utóbbi idők magyar pénzei amúgy sem mutatkoztak
túlzottan hosszú életűnek. Csak hogy néhányat említsünk, a régi
forint, a korona, a pengő egyaránt nem bírta néhány évtizednél tovább,
és több mint valószínű, hogy a mai "új" forintra is hasonló
sors vár.
Igen fontos, hogy miután az utóbbi években a kereskedelmi árak
- néhány termékkör kivételével - már eléggé közel kerültek, sőt
néhol meg is haladták az Uniós árakat, a magyar bérek is növekedésnek
indulnának, mivel a fizetések összehasonlítgatása, és a munkaerő
áramlása folytán a hazai munkáltatók is vélhetően kénytelenek lesznek
béreket emelni, nehogy a képzett munkaerő faképnél hagyja őket,
és a szomszédos országokban vállaljon munkát.
A külkereskedelmet megvizsgálva azért is lenne különösen kedvező
egy ilyen egyesülés az Európai piaccal, mivel az export-import mintegy
kétharmadát az EU piacával való kereskedelem adja, főleg Ausztria,
Németország és Olaszország kapcsán, és ez az arány évről évre egyre
csak nő. Igen jelentős mértékben javulna a magyar vállalatok versenyképessége
is a közös piacon, egyrészt ugyanis a magyar termékek az eddiginél
jóval könnyebben juthatnak ki a nyugati piacra, másrészt az ottani
cégek szemében is kedvezőbb pozícióba kerülnénk, lévén a magyar
cégek is a belső piac részét képeznék ezentúl.
Az Euro bevezetése nyilván nem fogja megváltani sem Magyarország,
sem Nyugat-Európa gazdaságát, de mindenképpen hathatós segítség
egy egységesebb piac megteremtéséhez, mely sokunk reménye szerint
hazánkat is hozzásegíti a felzárkózás mielőbbi lezajlásában, másrészt
hatalmas mérföldkő egy új, egyesült Európa kialakításának útján.
Előző fejezet
Irodalomjegyzék
|