1. Az Euro eddigi története, kialakulásának előzményei
Számtalan pont jöhet számításba, ahonnan a közös európai valuta
történetét taglalni kezdhetnénk, úgy gondolom azonban, hogy habár
feleslegesnek semmiképpen sem nevezhető visszanyúlni a vámunió kialakításának
időszakára, vagy akár a Római Szerződés létrejöttéhez, de ilyen
alapon akár a pénztörténet kezdeteire is visszatekinthetnénk, konkrétan
az Euróhoz legalábbis nem sokkal több közük van. Ami viszont már
feltétlenül említést kell, hogy érdemeljen ebben a témában, az Európai
Monetáris Rendszer, az EMS (European Monetary System) rövid ismertetése,
valamint annak közvetlen előzményei.
1.1. Az Európai Monetáris Rendszer kialakulása
Az
EMS 1979. márciusában jött létre, miután a "kígyó az alagútban"
rendszer sorozatos válságai, majd megfogyatkozása, illetve az európai
valuták dollárral szembeni jelentős gyengülése következtében az
eredetileg elképzelt menetrend csődöt mondott, a valutakígyó-rendszer
a kilépő országok miatt pedig gyakorlatilag teljesen elsorvadt.
Az eredeti elképzelést a luxemburgi miniszterelnök, Pierre Werner
és csapata dolgozta ki, még 1970-ben (Werner-terv). Az elképzelés
szerint a tagországok valutája már azokban az években teljesen szabadon,
rögzített árfolyamokon lett volna átváltható, és a nyolcvanas években
váltotta volna fel őket a közös európai valuta. A mostanság megvalósult
elképzelések gyakorlatilag ugyanezen elv szerint mentek végbe, az
akkori pénzügyi és gazdasági helyzetben azonban egy ilyen stabil
rendszer megvalósítása túlságosan nehéz feladatnak bizonyult. Épp
a megvalósítás kezdetének szánt időben, 1971-ben került sor a Breton-Woods-i
rendszer összeomlására, az ezt követő események pedig előbb még
csak megnehezítették az árfolyamok összehangolását, néhány év elteltével
azonban több országnak olyan mértékű jegybanki beavatkozásokat kellett
volna eszközölnie, hogy a rendszerből való kilépésre kényszerültek.
Ez odáig vezetett, hogy a hetvenes évek második felére a német márka
vált az egyetlen "nagy" pénzzé a kígyóban, mellettük csupán
a Benelux államok és Dánia volt tagja a rendszernek, így a kígyó
már nem az EGK valutáit tömörítette magába, csupán néhány nyugat-európai
ország együttműködését jelentette.
1.2. Az EMS működése, az ECU
Az EMS legfőbb feladata az árfolyam-stabilitás megvalósítása volt.
Ennek szellemében hozták létre az árfolyam-szabályozási mechanizmust,
az ERM-et (Exchange Rate Mechanism), mely rendszer a keresztárfolyamok
egymáshoz való stabilitását szándékozott megvalósítani. Újra útnak
indították a valutakígyót, ezen felül bevezetésre került egy új
közös pénznem az ECU (European Currency Unit - Európai Valutaegység),
mely gyakorlatilag nem más, mint egy, a tagországok pénzeiből -
természetesen súlyozással - képzett valutakosár. Az új szuperkígyóban
a valuták lebegtetési sávját +-2,25%-ban határozták meg, csakúgy,
mint elődje esetében, jelentős újítás volt azonban a párhuzamos
interveniálás bevezetése, minek eredményeképp probléma esetén a
relációban szereplő mindkét ország jegybankja kötelezve van a beavatkozásra.
Ez komoly előrelépést jelentett az első rendszerrel szemben, mert
így az interveniálás adta nehézségek két nemzet között oszlanak
meg, szemben az eddigi eggyel. Természetesen létezhet olyan eset,
amikor az árfolyamokat nem lehet stabilan tartani, illetve csak
nagyon súlyos beavatkozásokkal, ekkor azonban az árfolyamok megváltoztatását
minden tagországnak jóvá kell hagynia.
Az ECU-t a kezdetekben csupán egyszerű elszámolási egységnek szánták,
de pozitív jellemzőinek köszönhetően nem sokkal bevezetése után
- leszámítva, hogy készpénz formájában nem létezett - gyakorlatilag
minden pénzhez köthető jellemzővel rendelkezett, így teljes mértékben
funkcionáló devizává vált. Ugyanúgy alkalmas volt interveniálásra,
mint vállalatok közötti kereskedelemben használatos eszközre, így
lassan hasonló értékmérő funkciót töltött be, mint mondjuk a német
márka, vagy az angol font. Stabil árfolyammal rendelkezett, hiszen
a tagországok valutakosaraként mindvégig egyfajta átlagértéket képviselt,
nem kellett tehát jelentősebb árfolyamveszteségtől tartania senkinek,
aki ECU-ben kereskedett partnerével, vagy vezetett devizaszámlát,
így hamarosan nem csak kereskedelmi, hanem rendkívül jelentős tartalékolási
eszközzé is vált. A kilencvenes években pedig már számtalan hétköznapi
helyen találkozhattunk az ECU-vel, csakúgy mint külkereskedelmet
folytató cégek számláin, gazdasági statisztikákban, vagy akár minden
magát valamire adó európai kereskedelmi bank árfolyamkijelző tábláján.
A következő mérföldkő - eltekintve természetesen az időközben belépő
országok csatlakozásától - 1987-ben következett el, ekkor határozták
el ugyanis, hogy az esetleges interveniálással nem szükséges megvárni,
míg az adott valuta eléri a sávhatárt, a beavatkozásra már előtte
is sor kerülhet. Ezen felül néhány évre sikerült megvalósítani,
hogy az egymáshoz viszonyított árfolyamokat nem is kellett igazítani.
Nyilvánvaló, hogy tökéletes rendszer nem létezik, így természetesen
az EMS sem volt az. Habár az első próbálkozás csődje ellenére az
újjászervezett valutakígyó sikeresen működött, tartani lehetett
jelentősebb problémák felmerülésétől is. Az igazi válsághelyzet
1992 szeptemberére alakult ki, amikor is az angol font, majd az
olasz líra elhagyja a lebegtetési sávot, és utóbbit jelentős erőfeszítések
árán sem sikerült visszaterelni az előírt mederbe. Nem sokkal később
ennél is súlyosabb támadások érik az EMS és maga az egész EGK két
alappillérének tartott valuta egyikét, a francia frankot. A németek
ekkor határozott kijelentést tesznek a márka/frank árfolyam megvédésére.
A következő évben néhány valuta jelentős leértékelést szenved el,
a folyamatot megállítandó, a lebegtetési sávot az eddig alig több
mint két százalékról plusz-mínusz tizenöt százalékra szélesítik
ki, ellenben az árfolyam-arányokhoz egyelőre nem nyúlnak.
Bármilyen hihetetlen, az EMS ekkori széthullását nem egy nagyobb
ország, hanem Luxemburg akadályozta meg. A "törpeállam"
ugyanis - miután Németország és Hollandia bejelentette, hogy Francia
kérés esetén fontolóra veszi a kilépést - közölte, hogy ez esetben
ők is felmondják a Belgiummal kötött, nyolcvan éves múltra visszatekintő
valutauniót. A döntésekkel nyilván kis súllyal rendelkező hercegségnek
azért volt döntő szerepe, mert az egyetlen teljesen stabil pénzügyi
unió felbomlásával az EMS valószínűleg örökre az enyészeté vált
volna. Az Euro készpénz formájában történő megjelenését megelőző
napokban Jean-Claude Juncker, akkori luxemburgi pénzügyminiszter
a következőket mondta az esetről:
"Megtehettük volna, hiszen 1982 óta Luxemburg
saját bankjegyeket nyomtatott, amelyek egy ilyen döntést követően
másnap már forgalomba kerülhettek volna. Két hónappal ezelőtt azonban
megsemmisítettük a készletet. Ez volt Luxemburg legjobban őrzött
titka."1
1.3. Az Európai Gazdasági és Monetáris Unió
(EMU) létrejötte
A nyolcvanas évek végén megszületett a terv egy még szorosabb együttműködésre,
méghozzá intézményesített formában, a létrehozandó Európai Gazdasági
és Monetáris Unió keretében. Noha a tervet végső soron csak 1991
végén, magát az Európai Uniót is megalapító maastricht-i konferencián
hagyták jóvá, és az itt született egyezmény fekteti le a majdani
közös pénz, és maga az EMU jogi alapjait, már 1990 közepén nekiláttak
megvalósításához. Az elképzelések szerint a végső közös valuta létrehozását
három menetben valósítják meg:
- Első szakasz (1990. július 1.)
- Tőke szabad mozgása
- Konvergencia-kritériumok meghatározása
- Második szakasz (1994. január 1.)
- Európai Monetáris Intézet (European Monetary Institute, EMI)
felállítása
- Nemzeti bankok függetlensége
- Költségvetési hiány monetáris finanszírozásának tilalma (a
hitelt a Központi Bank biztosítja)
- Makrogazdasági irányelvek összehangolása
- Harmadik szakasz (1999. január 1.)
- Egyetlen közös pénz
- Egyetlen közös jegybank, az Európai Központi Bank (European
Central Bank, ECB)
Az első szakaszban tehát meghatározták, hogy melyek azok a feltételek,
melyeknek minden jelentkező országnak meg kell felelnie, ha tagja
kíván lenni a közösségnek. Az alapfeltételek a következők:
- Az inflációs ráta legfeljebb 1,5%-kal haladhatja meg a három
legalacsonyabb inflációval rendelkező ország rátáinak átlagát
- A költségvetési hiány legfeljebb a GDP 3%-át teheti ki
- Az államadósság mértéke legfeljebb a GDP 60%-áig terjedhet
- A hosszú távú kamatlábak legfeljebb 2%-kal lehetnek magasabbak
a három legalacsonyabb inflációval rendelkező állam hasonló mutatóinak
átlagánál
- Árfolyam stabilitás, vagyis az indítást megelőző két évben különös
figyelmet fordítanak bármiféle beavatkozásra
A második szakasz talán legfontosabb eleme az Európai Monetáris
Intézet felállítása volt, mely a később létrejött Európai Központi
Bank közvetlen elődjének tekinthető. Feladata az volt, hogy az EMU
tagországok jegybankjai közti kooperálást elősegítse, majd idővel
szerepüket átvéve egyesítse őket. Nem sokkal ezután történt egy
újabb jelentős esemény, az 1995 decemberében megtartott madridi
tanácskozás, melynek keretében egyrészt véglegesítették a közös
valuta 1999 év eleji indulásának dátumát, másrészt döntöttek arról
is, hogy az új pénz neve nem ECU lesz. A lehetséges javaslatokat
természetesen főleg az országok nemzeti identitása alakította. A
franciák leginkább az Eurofrank mellett szavaztak volna, a németek
az Euromárka nevet javasolták, az angolok pedig (ekkor még nem volt
eldöntött tény, hogy a szigetország nem vált a közös pénzre) szívesen
hívták volna Eurofontnak a majdani pénzt. A huzavonának végül a
hollandok javaslata vetett véget: "Uraim, mit szólnának az
első négy betűhöz?"
Egy
évvel később 1996 decemberében tartották meg a Dublini tanácskozást,
melyen már szó esett az újfajta árfolyam-váltási mechanizmusról,
az ERM 2-ről, valamint biztosították a törvényi feltételeket az
Euro bevezetéséhez. 1998 májusában véglegesítették a résztvevő országok
körét. Nagy-Britannia - bizonyítván hírhedt makacsságát és tartózkodását
a "szárazföldiektől" - úgy döntött, hogy inkább megtartja
a sok évszázados jó nevű és bevált valutáját, az angol fontot, semmint
hogy egy bizonytalan, labilisnak hitt "tákolmányra" váltaná
fel. Dánia és Svédország úgyszintén önszántukból maradtak az Euro-zónán
kívül. Utóbbinak voltak olyan irányú elképzelései, hogy a svéd korona
árfolyamát egy az egyben az Euróhoz igazítják, és a két pénz párhuzamosan
lesz használatban, és csupán "vészhelyzetben" tér vissza
a nemzeti pénz kizárólagos használatához, de ez végül is csak elképzelés
maradt. Görögország természetesen szeretett volna az EMU tagja lenni,
ők azonban a konvergencia-feltételek nem teljesítésével zárták ki
magukat, mint utóbb kiderült, csupán időlegesen, mert 2000-ben ők
is felvételt nyertek az EMU-ba, így a mostani átállás őket is a
többi tizenegy országhoz hasonlóan érinti. Egy hónappal később Frankfurtban
az EMI utódjaként megalakult az Európai Központi Bank, kinevezték
felső vezetését, és megnevezték a készpénz-Euro bevezetésének legkésőbbi
2002-es dátumát. Ez idő tájt vitték véghez a pénzügyi intézmények,
valamint a nagyvállalatok felkészítését is az átállásra.
1.4. Az Euro megszületése
|
1. ábra - Az 1999. január 1-ére virradó éjfélkor
Frankfurtban, az ECB épületében bejelentik az Euro hivatalos
árfolyamait2 |
1998. december 31-én aztán elérkezett az évtizedek óta várva várt
nagy nap (pontosabban éj), amikor is éjfélkor bejelentették az immáron
visszavonhatatlanul rögzített árfolyamokat a nemzeti tagdevizák
és az Euro között. Ez a pillanat a gyakorlatban azt is jelentette,
hogy olyan, többnyire nagynevű pénzek, mint a német márka, francia
frank, osztrák schilling, olasz líra, spanyol peseta, és még sorolhatnánk,
befejezték pályafutásukat. Papíron ugyan léteznek még a fent említett
valuták, de e pillanattól kezdve csupán az Euro váltópénzeivé váltak,
csakúgy, mint mondjuk a fillér a forinthoz képest, azzal az eltéréssel,
hogy a váltószám nem kerek szám (1 Ft = 100 f), hanem egy hat értékes
számjegyből álló "összevissza" szám (pl.
1 = Ös 13,7603). Ezen felül az Euro készpénz híján a készpénzforgalomban
testesítik meg az újdonsült valutát. Ugyanezen nap - pontosabban
1999. január 1-én - emelkedtek erőre az Eurót szentesítő törvények
és szerződések.
1999 újévét követően a Központi Bank átvette a nemzeti jegybankok
szerepét, ezen szerv végzi ezentúl az Euro interveniálását más valutákkal
szemben, és a monetáris politika végrehajtójává is vált. A tagországok
államkötvényeit ezentúl szigorúan Euróban kellett kibocsátaniuk.
A rögzített
átszámítási árfolyamok (
1 =) |
|
ATS |
13 |
,7603 |
|
BEF |
40 |
,3399 |
|
FIM |
5 |
,94573 |
|
FRF |
6 |
,55957 |
|
GRD* |
340 |
,750 |
|
NLG |
2 |
,20371 |
|
IEP |
0 |
,787564 |
|
LUF |
40 |
,3399 |
|
DEM |
1 |
,95583 |
|
ITL |
1936 |
,27 |
|
PTE |
200 |
,482 |
|
ESP |
166 |
,386 |
|
XEU |
1 |
|
* GRD 200. június 19-től |
|
Ugyanezen dátumtól kezdve mondhatjuk, hogy a lakosság is egyre
jobban informálódni kezdett az új pénzzel kapcsolatban. Igaz ugyan,
hogy Euróval kapcsolatos propagandák már 1999 előtt is zajlottak,
de az igazi szembesülésről csak innentől beszélhetünk, ettől a dátumtól
kezdve ugyanis minden kereskedelmi egységnek kettős árazást kell
alkalmaznia, vagyis a "normális" árak mellett fel kell
tüntetni az Euróban meghatározott árakat is. A váltásnál szigorúan
a megadott arányszámot kell használni, matematikailag korrekt kerekítés
alkalmazása mellett, Eurocent pontossággal. Jutalékot szigorúan
tilos számítani, ugyanis a szabályok kimondják, az Eurozóna valutái
és az Euro közti konverzió - bármilyen irányú is legyen az - valójában
nem átváltás, hanem átszámítás. Ez egybevág azzal az elvvel, hogy
a nemzeti valuták az Euro váltópénzei, és csupán alternatív megjelenési
formái. Hasonló képtelenség lenne ugyanis, ha mondjuk Németországban
bárki jutalékot számítana azért, mert 500 pfenniget 5 márkára vált
át.
1999 januárjától kezdve a kereskedelmi bankoknál megjelent az Euróban
való számlavezetés lehetősége. A pénzintézeteknél ugyancsak a fent
említett konverziós eljárást kell alkalmazni, azaz senkit nem érhet
a legkisebb veszteség sem - eltekintve attól az esetleges néhány
tized centtől, amit ugyebár nem lehet nyilvántartani - azért, mert
Eurozóna-beli pénzét Euróra váltja.
Időközben az eredetileg fél évre tervezett párhuzamos periódust
igencsak megcsonkították, mégpedig nem is szabtak meg egységes időpontot,
hanem minden állam maga szabhatja meg a végső átállás dátumát. Németország
szinte egészen extrém módon 2001. december 31-ét szabta meg a márka
elfogadásának határidejét, ami azt jelenti, hogy papíron egyetlen
pillanat sem létezik majd, amikor választani lehetne, hogy márkát
vagy eurót használunk. Az országok többsége február 28-át nevezi
meg a helyi valuta kivonásának dátumául, míg Franciaország, Hollandia
valamint Írország köztes időpontokat választott.
Az ezt követő időszak egyik legfőbb feladatának az ígérkezett,
hogy a lakosságot megtanítsák Euróban számolni. Igaz ugyan, hogy
az emberek már mindenütt találkozhattak Euróban kifejezet árakkal
is, de használni mégsem használták, így a számolgatás, összehasonlítás
továbbra is kinek-kinek a saját valutájában történt. Ennek egyik
legfőbb oka az volt, hogy az árak döntő többsége a lokális valutában
"jól nézett ki", míg Euróban "csúnyán" festett.
Értem ezalatt, hogy 100 schillinget nyilván mindenki tetszetősebbnek
tart, és könnyebben jegyez meg, mint ennek 7,27 Eurós megfelelőjét.
Ezen a helyzeten a temérdek propaganda és akció ellenére minden
bizonnyal leginkább mégiscsak az segített a legtöbbet, hogy az árak
- és ez főként már csak 2001-ben következett be - kezdtek valóban
Euro árakká alakulni. Magyarán néhány helyen már nem a helyi valutához
számolják ki az Euro megfelelőt, hanem pont fordítva, az árakat
Euróban határozzák meg, és ehhez kalkulálják a helyi árakat. Az
előbbi példa alapján a hétköznapi vásárló inkább fejben tartja 8
Eurós árat, mint a 110,08 schillinget, noha ténylegesen még mindig
az utóbbival fizet. Az iménti példa egyebek közt azt is mutatja,
hogy a 100 schillinges ár egy csapásra meg is ugrott mintegy tíz
százalékkal, tehát ennek az átállásnak még rendkívül sok hatása
van a pénzügyi vetületen túl is, de erről a további fejezetekben
részletesen.
A másik kétségtelenül igen nagy horderejű feladat a szükséges készpénzmennyiség
legyártása, kiszállítása, valamint kiosztása. Legnehezebbnek mindenképp
utóbbi ígérkezik, a készpénzek lakosság részére történő kiosztását
ugyanis csak a hivatalos bevezetés pillanatában lehet megkezdeni,
ezért Németország esetében nem túlzás azt állítani, hogy nyolcvanmillió
ember készpénzállományát szinte percek alatt kell lecserélni. Országa
válogatja, de legkésőbb február végeztével mindenhol véghez kell
vinni a teljes készpénzállomány cseréjét, ezen időpontot követően
ugyanis az Eurozóna helyi fizetőeszközei megszűnnek pénznek lenni,
és elvesztik értéküket (pontosabban el nem vesztik ugyan, de már
csak az adott ország jegybankja fogja átváltani őket, meghatározott
ideig).
A helyi átálláson felül azonban azt is meg kell valósítani, hogy
ne "csak" a 12 Eurós ország háromszázmillió lakosát lássák
el készpénzzel, hanem az azon kívül, EMU-tagdevizával rendelkező
személyeket, többek között például Magyarország schillinggel, márkával,
lírával, valamint egyéb készpénzzel rendelkező lakosságát is. Természetesen
ez utóbbit nem kell olyan intenzitással véghezvinni, mint abban
a régióban, ahol az Euro hivatalos fizetőeszközzé válik, de egy
két hónap alatt ezen helyeken is meg kell küzdeni az átállás nehézségeivel.
Előző fejezet
Következő fejezet
|