Házi dolgozatok
 
Magamról
Diploma
Házi dolgozatok
Sakk
HTML iskola
Referenciák
Linkek

III. Iparágelemzés

III. 1. Trendek és kilátások

Mint az egész világon, úgy Magyarországon is megfigyelhető az a folyamat, miszerint a turisták száma igencsak kezd visszaesni. Egyes szakemberek ezt azzal magyarázták, hogy idén nyáron rendezték meg a futball VB-t, és ez tartotta otthon az egyébként utazni vágyókat, de igencsak nehéz lenne elképzelni, hogy ekkora mértékű visszaesést okozna egyetlen világesemény. Sokkal inkább az általános gazdasági visszaesésről lehet szó, melynek következtében az emberek inkább tartós fogyasztási cikkekbe "fektették pénzüket", és ez sokak számára az utazásra szánt összegre is kiterjedt.

Hazánkban a visszaesés arra vezethető vissza, hogy sajnos egyre kevesebben tudják az utazások nem csekély költségét erre a célra előteremteni, nem beszélve arról, hogy a társasutazások mára már kezdenek kimenni a divatból, az egyéni utazások költségei pedig jóval magasabbak. Ezt tökéletesen igazolja, hogy az idén bevezetett (belföldi) üdülési csekk óriási bukás volt, a kedvezményhez jutottak kevesebb, mint negyven százaléka használta ki, igaz sokan ezt a "kritikán aluli" eredményt az elhibázott kommunikációs stratégiának tulajdonították. Mindezek ellenére kijelenthetjük, hogy mára már az utazás fogyasztói piacát mindinkább a tőkével rendelkező vállalatok jelentik.

Hazánkban az 1989-es rendszerváltást követően a cégek először saját piacuk megtartásával voltak elfoglalva, mert ezekben az időkben igen sok külföldi vállalat települt be az országba - tehát a marketing terén léptek - majd miután ezt a harcot több-kevesebb cég sikerrel vívta meg, a pénzügyek kötötték le őket. Nagyjából mára jutottunk el arra a pontra, hogy a cégek saját embereik továbbképzésével nagyobb mértékben is foglalkozhatnak.

A vállalatok nem csak saját (szék- vagy telep-) helyükön, illetve a továbbképző cégeken keresztül szervezhetnek továbbképzést, hanem az esetek túlnyomó többségében az előbb említett helyeknél kedvezőbb terepeken is. Ezek a tréningek szinte minden esetben többnaposak. Van olyan, amelyik csak egy hétvége (például péntektől vasárnapig), de nem ritka az ötnapos vagy akár az egy hét hosszú is.

Bizonyos esetekben kifejezetten előnyös, sőt szükségszerű, hogy "nyugalmas helyszínen" folyjék a továbbképzés, mert így garantált a résztvevők megjelenése és intenzivitása. Forgalmasabb helyszíneken (például Budapesten), vagy a résztvevők lakhelyén számos alkalom adódik arra, hogy a többség "ellógja" az előadásokat, szemináriumokat. Nemcsak maga a képzés a siker kulcsa, hanem nem kevésbé fontos szempont a helyszín megválasztása is.

III. 2. Versenytársak

A MultiTraining abban a szerencsés helyzetben van, hogy versenytársait partnereivé teheti, igaz ebben áll sikerének kulcsa is. A már működő versenytársak - a továbbképző vagy tréningszolgáltatók - csak részben tekinthetők versenytársnak, hiszen egyikük sem nyújt olyannyira komplex szolgáltatást, mint a MultiTraining, ennek ellenére azonban mindegyikük komoly befolyással bír eme igen összetett piac egy vagy több alszegmensére.

Mivel azonban az iparág jelenleg erőteljes növekedést mutat - minek következtében a jelen szereplőinek a piacszerzés elsődleges fontosságú - egy olyan piaci szereplő, mint a MultiTraining, amely számukra új piacokra történő - igaz közvetett - értékesítést végez, kedvező fogadtatásra számíthat körükben.

Ha új továbbképző, vagy tréningszolgáltató lép a piacra, az nem feltétlenül jelent közvetlen versenytársat a MultiTraining számára, de közvetettként mindenképp számolnia kell vele. Ám egy ilyen új szereplő számára talán még előnyösebb lehet az együttműködés, hiszen egy közvetítőn keresztül gyorsabban növekedhet.

Nagyobb veszélyt jelenthet egy új, azonos komplex szolgáltatást nyújtó piaci szereplő megjelenése. Egy ilyen szervezet versenyképessége elsősorban ár illetve partnerfüggő. Mindezek ellenére a piacra lépés időpontja a legmeghatározóbb tényező. Bármely partner többször is meggondolná egy bizonytalan szereplővel történő szerződéskötést, amennyiben ezzel egy biztos, nagy piacot jelentő továbbértékesítővel való kapcsolatát veszélyeztetheti. Ez bármely nézőpontból igaz a MultiTrainingre is. Fontos tehát, hogy az előkészületek minél hamarabb befejeződjenek, és elsőként lépjünk piacra, lehetőség szerint minél nagyobb kezdeti választékot nyújtva.

III. 3. Piaci célcsoport (szegmentálás)

A MultiTraining piaci célcsoportja - azaz célszegmense - nehezen azonosítható, hiszen rendkívül sokszínű, változatos, egyszóval összetett. Mindenképpen különbséget kell tennünk a végfelhasználó (továbbképzett), és a döntéshozó (a képzést elhatározó, és azt fizető) csoportjai között. Előbbi elsősorban a választék kialakításában játszik meghatározó szerepet, míg utóbbi a kommunikációs stratégia és az árpolitika kidolgozásakor. Az alábbiakban tehát a szegmensek meghatározása három bekezdésben kerül sorra. Az első mindkét fent említett csoportra, a második a végfelhasználókra, és végül a harmadik a döntéshozókra vonatkoztatott kritériumokat tartalmazza.

Döntéshozókra, és végfelhasználókra egyaránt vonatkoztatott kritériumok:

Földrajzi: teljes Magyarország, elsősorban vidéki nagyvárosok, és termelési központok. Természetesen nem egyedül az igazgatóság (mint döntéshozók) elhelyezkedése a mérvadó, hanem a cég kisebb-nagyobb telephelyeinek működési helyszíne.

Gazdasági: alapvető kritérium, hogy a cég megfelelő pénzügyi helyzetben legyen, tehát a fizetőképesség meghatározó kritérium. Működési területét tekintve, szinte mindegy; bár valószínűsíthető, hogy a szolgáltatók, kereskedők és ipari termelők nagyobb piacot jelentenek, mint az agrárágazat vállalatai.

Csak döntéshozókra vonatkoztatott kritériumok:

Célszemélyek: A fenti kritériumokat teljesítő vállalatok vezetői, elsősorban Stratégiai Tervezőrészleg vezetői és a Személyzeti Igazgatók, másodsorban a nagyobb osztályok vezetői.

Csak végfelhasználókra vonatkoztatott kritériumok:

Célszemélyek: A fenti kritériumokat teljesítő vállalatok alkalmazottai, elsősorban a friss munkakezdők (betanítás), a cég esetleges átszervezése miatt más osztályra kerülők (átképzés), és a frissen előléptettek (továbbképzés).

III. 4. Iparági előrejelzések

A tréningek iparága, mint az már korábban olvasható volt, erőteljes fejlődő tendenciát mutat, és ez a fejlődés a legnagyobb valószínűség szerint még legalább három-négy évig tartani is fog. Ez az időpont azért nagyon lényeges, mert a MultiTraining-nek eddig az ideig kell elérnie egy jelentős piaci részesedést. Ha a piac ugyanis stagnáló szakaszba ér, vagy netán hanyatlást mutat, akkor már lényegesen nehezebb lesz tartós növekedést előidézni.

 

Előző fejezet
Következő fejezet

  Lap tetejére   Kezdőlap