III. Iparágelemzés
III. 1. Trendek és kilátások
Mint az egész világon, úgy Magyarországon is megfigyelhető az
a folyamat, miszerint a turisták száma igencsak kezd visszaesni.
Egyes szakemberek ezt azzal magyarázták, hogy idén nyáron rendezték
meg a futball VB-t, és ez tartotta otthon az egyébként utazni vágyókat,
de igencsak nehéz lenne elképzelni, hogy ekkora mértékű visszaesést
okozna egyetlen világesemény. Sokkal inkább az általános gazdasági
visszaesésről lehet szó, melynek következtében az emberek inkább
tartós fogyasztási cikkekbe "fektették pénzüket", és
ez sokak számára az utazásra szánt összegre is kiterjedt.
Hazánkban a visszaesés arra vezethető vissza, hogy sajnos egyre
kevesebben tudják az utazások nem csekély költségét erre a célra
előteremteni, nem beszélve arról, hogy a társasutazások mára már
kezdenek kimenni a divatból, az egyéni utazások költségei pedig
jóval magasabbak. Ezt tökéletesen igazolja, hogy az idén bevezetett
(belföldi) üdülési csekk óriási bukás volt, a kedvezményhez jutottak
kevesebb, mint negyven százaléka használta ki, igaz sokan ezt a "kritikán
aluli" eredményt az elhibázott kommunikációs stratégiának
tulajdonították. Mindezek ellenére kijelenthetjük, hogy mára már
az utazás fogyasztói piacát mindinkább a tőkével rendelkező vállalatok
jelentik.
Hazánkban az 1989-es rendszerváltást követően a cégek először
saját piacuk megtartásával voltak elfoglalva, mert ezekben az időkben
igen sok külföldi vállalat települt be az országba - tehát a marketing
terén léptek - majd miután ezt a harcot több-kevesebb cég sikerrel
vívta meg, a pénzügyek kötötték le őket. Nagyjából mára jutottunk
el arra a pontra, hogy a cégek saját embereik továbbképzésével
nagyobb mértékben is foglalkozhatnak.
A vállalatok nem csak saját (szék- vagy telep-) helyükön, illetve
a továbbképző cégeken keresztül szervezhetnek továbbképzést, hanem
az esetek túlnyomó többségében az előbb említett helyeknél kedvezőbb
terepeken is. Ezek a tréningek szinte minden esetben többnaposak.
Van olyan, amelyik csak egy hétvége (például péntektől vasárnapig),
de nem ritka az ötnapos vagy akár az egy hét hosszú is.
Bizonyos esetekben kifejezetten előnyös, sőt szükségszerű, hogy "nyugalmas
helyszínen" folyjék a továbbképzés, mert így garantált a résztvevők
megjelenése és intenzivitása. Forgalmasabb helyszíneken (például
Budapesten), vagy a résztvevők lakhelyén számos alkalom adódik
arra, hogy a többség "ellógja" az előadásokat, szemináriumokat.
Nemcsak maga a képzés a siker kulcsa, hanem nem kevésbé fontos
szempont a helyszín megválasztása is.
III. 2. Versenytársak
A MultiTraining abban a szerencsés helyzetben van, hogy versenytársait
partnereivé teheti, igaz ebben áll sikerének kulcsa is. A már működő
versenytársak - a továbbképző vagy tréningszolgáltatók - csak részben
tekinthetők versenytársnak, hiszen egyikük sem nyújt olyannyira
komplex szolgáltatást, mint a MultiTraining, ennek ellenére azonban
mindegyikük komoly befolyással bír eme igen összetett piac egy
vagy több alszegmensére.
Mivel azonban az iparág jelenleg erőteljes növekedést mutat -
minek következtében a jelen szereplőinek a piacszerzés elsődleges
fontosságú - egy olyan piaci szereplő, mint a MultiTraining, amely
számukra új piacokra történő - igaz közvetett - értékesítést végez,
kedvező fogadtatásra számíthat körükben.
Ha új továbbképző, vagy tréningszolgáltató lép a piacra, az nem
feltétlenül jelent közvetlen versenytársat a MultiTraining számára,
de közvetettként mindenképp számolnia kell vele. Ám egy ilyen új
szereplő számára talán még előnyösebb lehet az együttműködés, hiszen
egy közvetítőn keresztül gyorsabban növekedhet.
Nagyobb veszélyt jelenthet egy új, azonos komplex szolgáltatást
nyújtó piaci szereplő megjelenése. Egy ilyen szervezet versenyképessége
elsősorban ár illetve partnerfüggő. Mindezek ellenére a piacra
lépés időpontja a legmeghatározóbb tényező. Bármely partner többször
is meggondolná egy bizonytalan szereplővel történő szerződéskötést,
amennyiben ezzel egy biztos, nagy piacot jelentő továbbértékesítővel
való kapcsolatát veszélyeztetheti. Ez bármely nézőpontból igaz
a MultiTrainingre is. Fontos tehát, hogy az előkészületek minél
hamarabb befejeződjenek, és elsőként lépjünk piacra, lehetőség
szerint minél nagyobb kezdeti választékot nyújtva.
III. 3. Piaci célcsoport (szegmentálás)
A MultiTraining piaci célcsoportja - azaz célszegmense - nehezen
azonosítható, hiszen rendkívül sokszínű, változatos, egyszóval
összetett. Mindenképpen különbséget kell tennünk a végfelhasználó
(továbbképzett), és a döntéshozó (a képzést elhatározó, és azt
fizető) csoportjai között. Előbbi elsősorban a választék kialakításában
játszik meghatározó szerepet, míg utóbbi a kommunikációs stratégia
és az árpolitika kidolgozásakor. Az alábbiakban tehát a szegmensek
meghatározása három bekezdésben kerül sorra. Az első mindkét fent
említett csoportra, a második a végfelhasználókra, és végül a harmadik
a döntéshozókra vonatkoztatott kritériumokat tartalmazza.
Döntéshozókra, és végfelhasználókra egyaránt vonatkoztatott kritériumok:
Földrajzi: teljes Magyarország, elsősorban vidéki nagyvárosok,
és termelési központok. Természetesen nem egyedül az igazgatóság
(mint döntéshozók) elhelyezkedése a mérvadó, hanem a cég kisebb-nagyobb
telephelyeinek működési helyszíne.
Gazdasági: alapvető kritérium, hogy a cég megfelelő pénzügyi helyzetben
legyen, tehát a fizetőképesség meghatározó kritérium. Működési
területét tekintve, szinte mindegy; bár valószínűsíthető, hogy
a szolgáltatók, kereskedők és ipari termelők nagyobb piacot jelentenek,
mint az agrárágazat vállalatai.
Csak döntéshozókra vonatkoztatott kritériumok:
Célszemélyek: A fenti kritériumokat teljesítő vállalatok vezetői,
elsősorban Stratégiai Tervezőrészleg vezetői és a Személyzeti Igazgatók,
másodsorban a nagyobb osztályok vezetői.
Csak végfelhasználókra vonatkoztatott kritériumok:
Célszemélyek: A fenti kritériumokat teljesítő vállalatok alkalmazottai,
elsősorban a friss munkakezdők (betanítás), a cég esetleges átszervezése
miatt más osztályra kerülők (átképzés), és a frissen előléptettek
(továbbképzés).
III. 4. Iparági előrejelzések
A tréningek iparága, mint az már korábban olvasható volt, erőteljes
fejlődő tendenciát mutat, és ez a fejlődés a legnagyobb valószínűség
szerint még legalább három-négy évig tartani is fog. Ez az időpont
azért nagyon lényeges, mert a MultiTraining-nek eddig az ideig
kell elérnie egy jelentős piaci részesedést. Ha a piac ugyanis
stagnáló szakaszba ér, vagy netán hanyatlást mutat, akkor már lényegesen
nehezebb lesz tartós növekedést előidézni.
Előző fejezet
Következő fejezet
|