VIII. Kockázatbecslés
VIII. 1. A gyenge pontok értékelése
A MultiTraining teljesen új vállalkozás a piacon:
A
cégnek szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy a leendő partnerek,
megrendelők Magyarországon még nem láttak (nem is láthattak) a
MultiTraining-hez fogható vállalkozást. A piacszerzés szempontjából,
mivel nagyszabású sajtóhirdetési kampányra nincsen lehetőség, létfontosságú
a minél jobb "direct mail" rendszer kiépítése, ami azt
jelenti, hogy a vállalkozásnak meg kell találnia a megfelelő célszemélyeket,
akikkel kapcsolatot kíván létesíteni. Ha ez nem vezet eredményre,
akkor - a lehetőségekhez mérten - sajtóhirdetések útján kell megismertetni
a céget, ellenkező esetben bekövetkezhet az "újszülöttkori
halál" tipikus esete.
A MultiTraining alapítói kevés kezdőtőkével tudták elindítani
a céget:
A cég mindössze kétmillió forintnyi alaptőkével
jött létre, ezért nagy összegben (négymillió forint) kellett bankhitelt
felvennie.
Ez azt eredményezi, hogy a MultiTraining kezdetben csak egy irodát
nyithat, és csak csekély létszámú személyzettel működhet. Ezt a "létszámhiányt" azonban
hatékony munkával ellensúlyozni lehet, és a későbbiekben, mikor
a vállalat kellően nyereséges, lehetőség van új alkalmazottak felvételére.
Ehhez a kérdéshez tartozik még, hogy a MultiTraining-nek a magas
hitelkamat miatt, ha nem akar túl sok kamatot fizetni, akkor minél
rövidebb időre kell megkötnie a hitelszerződést, ehhez viszont
az kell, hogy a vállalkozás rövid időn belül visszahozza a belé
fektetett pénzt, és nyereséget termeljen.
Mindkét tulajdonosnak, akik egyben a vezetők is, ez az első vállalkozása:
Cseppet
sem elhanyagolható az a tény, hogy a vezetők eddig még nem kerültek
komoly pozícióba egyetlen cégnél sem, sőt egyiküknek
csak egy év munkatapasztalata van, míg másikuknak még ennyi sem,
így egyiküknél sem beszélhetünk kellő szakmai háttérről. Ez a hátrány
azonban kellő odafigyeléssel, és alapos munkával többé-kevésbé
ellensúlyozható.
Szerződéskötési nehézségek:
A szerződések megkötése, mivel a MultiTraining tekintélyes kedvezményeket
kér szolgáltatásáért, kezdetben nehézségeket okozhat. A cég szempontjából
azonban kielégítő, hogy ha a szerződéseknek csak egy részét köti
meg az első hónapok során, mivel később referenciaként felhasználva
ezeket, kedvezőbb alkupozícióból vághat neki a további megállapodások
megkötéseinek.
VIII. 2. A szolgáltatás és a piac egymásra gyakorolt hatásai
Ennél a pontnál különösen fontos az a tény, hogy a MultiTraining
elsősorban kis vállalkozások megrendeléseinek összehangolásával
foglalkozik. Ez azért igen lényeges, mert a cég ezzel a lépéssel
főként nem a már meglévő piacra akar betörni, hanem új piacot létesít.
Természetes azonban, hogy a MultiTraining a már meglévő piacokra
is betörni szándékozik, de ezeket nem akarja kisajátítani, (nem
is tudja kitől, ha a cég elsőként lép piacra, mint tréningközvetítő,)
hiszen a vállalkozásnak kizárólag közvetítő szerepköre van, ezáltal
nem von el sem a tréningeztető cégektől, sem a szállodáktól piacot,
sőt, számukra ki is szélesíti azt.
VIII. 3. Váratlan események
Új tréningszolgáltató cég megjelenése:
Abban az esetben, ha a piacon megjelenik egy, a MultiTraining-éhez
hasonló szolgáltatást nyújtó cég, a MultiTraining-nek törekednie
kell az addigi partnereivel létesített kapcsolatok minél szorosabbra
fűzésére, valamint még több partnert kell megnyernie, mielőtt a
versenytárs cég is némi ismertségre tesz szert, és esetleg elcsábítja
a meglévő és leendő partnereket. Ekkor a minél gyorsabb piacszerzés
lép előtérbe, mint első számú stratégia, háttérbe szorítva a nyereségességi
szempontokat.
Szerződések sikertelen, vagy csak részben sikeres megkötése:
Ha a MultiTraining a szerződéskötések során nem tud kellő számú
partnert biztosítani a sikeres működéshez, akkor ez esetben csökkenteni
kell a kedvezmények mértékét, és így kell próbálkozni további szerződések
sikeres megkötésével.
Nem jelentkezik kellő számú megrendelő:
Ez esetben a MultiTraining-nek
vagy nagyobb kedvezményt kell nyújtania ügyfeleinek, lemondva ezáltal
saját jutalékának egy részéről, vagy
ha ez sem vezet eredményre, akkor meg kell próbálkozni a prospektuson
és a honlapon kívül egyéb kommunikációs lehetőségekkel, mint például
a sajtóhirdetés. Végső esetben a cégnek alkalmaznia kell további
egy vagy két munkatársat, akik a szolgáltatás sikeres értékesítésével
foglalkoznak.
A vállalkozás viszonylag jól működik, de nem elég nyereséges,
a hitel kellő időbeni visszafizetése kétségessé válik:
A vállalkozás két év időtartamra vett fel hitelt. Ha ezen idő
alatt a vállalkozás nem tudja megtermelni a hitelt, és annak kamatát,
akkor vagy hitelének időbeni meghosszabbítását kell kérnie, vagy
pedig ennek sikertelensége esetén új, más hitelezőtől kell pénzt
felvennie. Elsődleges azonban a vállalkozás életképességének értékelése,
megelőzendő az adóssághalmozást, azaz a bukást.
Előző fejezet
Következő fejezet
|