1. A bankkártyák kialakulása
Ahogy az emberiség történelmét megpróbáljuk
rekonstruálni, az időben visszafelé haladva egyre töredékesebb,
homályosabb információkkal
rendelkezünk. Vannak ezredekkel ezelőtti civilizációk, melyekről
egészen részletes emlékek maradtak fenn, de vannak helyek,
ahonnan még a közeli századokban történtekről sincs szinte semmilyen
információnk. Egy dologban azonban biztosak lehetünk: ahol
legalább
két ember volt, ott létezett kereskedelem is. Ha nagyon elvonatkoztatunk
a szó eredeti jelentésétől, akkor tulajdonképpen már az ősemberek
társadalmaiban is "kereskedtek" egymással, hiszen a munkamegosztás
is nem más, mint az ember erőforrásainak kereskedelme - valamit
adok valamiért. Ez a bizonyos "valami" a kezdetekben természetesen
egészen egyszerű dolgokat jelentett, a gazdát cserélt dolgok
a közösségek számára értéket képviselő dolgok voltak, állatok,
termények, vagy akár kövek is. A kereskedelem fejlődésével
azonban egyre inkább problémát jelentett a közös értékmérő megtalálása,
illetve ha még ez adott is, sokszor a távolság miatt igen nehéz
volt kezelésük. A társadalmak fejlődése során ezért mindinkább
cél volt, hogy a kereskedelmet elősegítendő mindenki számára
egyaránt elfogadott és viszonylag könnyen kezelhető csereeszközt
találjanak. Miután már az akkori társadalmak számára is nagy
értéket jelentettek a különféle nemesfémek, fémötvözetek így
idővel ezek lettek a kereskedelem legáltalánosabb eszközei.
Ezek
egyrészt igen korlátozott mennyiségben voltak megtalálhatóak,
illetve bányászatuk is igen körülményes, így mennyiségük viszonylag
szabályozható volt, másrészt értékállóak, nem korrodálódnak,
vagyis az általános értékmérőként való szereplés minden feltételének
megfeleltek. Az első emlékek a nemesfémek - leginkább ezüst
- fizetőeszközként való használatáról az i. e. III. évezredből,
az ókori Mezopotámiából és Egyiptomból valók. A nemesfémek
ekkoriban
még leginkább nem vert érme, hanem a legkülönbözőbb alakokban,
rudakban, gyűrűkben jelentek meg, értéküket pedig súlyuk határozta
meg.
Az i. e. II. évezredben a nemesfémek már az egész földközi
tenger régiójában elterjedtek, és a kincsképzés és felhalmozás
funkciója
mellett árucikként, illetve fizetőeszközként egyaránt szolgáltak.
A társadalmak fejlődésével a nemesfémek bányászata és ebből
eredően a pénzkibocsátás joga hamarosan az uralkodók monopóliuma
lett.
Talán ettől a kortól kezdődően nevezhetjük valóban pénznek
ezeket az eszközöket, ekkor ugyanis már világosan ki is mondták,
hogy
a kereskedelem általános értékmérő eszközei ezek a nemesfémek.
Hamurappi törvénykönyvében például az adók, a munkáért járó
javadalmazás mértéke, és a büntetések egyaránt ezüstben voltak
meghatározva,
igaz azzal a kitétellel, hogy ezüst hiányában a gabonát is
elfogadták meghatározott átváltással. Akinek pénze van, az természetesen
kölcsön is adhatja azt, így a törvénykönyv kitér már a kamatokra
is, melyet
a törvény 20%-ban határozott meg. Az észak-mezopotámiai Esnunna
király törvénykönyve szerint pedig mintegy fél kiló ezüst volt
annak a büntetése, aki beleharapott egy másik ember orrába.
Az
első ismert vert pénz a kis-ázsiai Lűdiai királyságból való,
mely gazdagságát a területén talált nagy mennyiségű arany-ezüst
ötvözetnek, az ún. élektronnak köszönhette. Érméik már szabályos
súlyrendszerbe illeszkedtek, és egyik oldalukon jellegzetes
állami jelképek - akkoriban többnyire állatok vagy istenek,
uralkodók
képmásai - voltak megtalálhatóak. Az érmeverést később több
társadalom, köztük a görögök is átvették. Az érmére vert
jelképek
szerepe,
túl a kibocsátó azonosításán, értékük meghatározását segítette,
az ábrák ugyanis súlyonként változtak, így idővel a mérlegelést
is el lehetett kerülni. Az arany és ezüst érmék pénzként
való használatát később szinte valamennyi fejlettebb társadalom
átvette. Ezek a
pénzek csaknem korlátlan konvertibilitással bírtak, hiszen
anyaguk megegyezett valamennyi országban, a kereskedőknek
idővel
azonban
újabb problémával kellett szembesülniük. A különböző társadalmak
közti kereskedelem egyre szélesedett, és különösen a nagy
távolságokat már igen nehéz volt nagy mennyiségű fémpénzzel megtenni,
de
nemegyszer jelentett az is gondot, hogy az adott ország pénzérméit
törvényileg
tiltott volt kivinni az állam területéről, sőt Kínában ez
még tartományokon belül is halállal büntetendő cselekedet volt.
"A
Suban [Szecsuanban] használt vaspénzek közül a nagyobbak súlya
ezer darabonként 25 katti, a közepeseké ezer darabonként
13 katti.
Ekkora súlyt utazás közben kényelmetlen cipelni, ezért
az utazók kényelme érdekében a vaspénzt az akkori számlaigazolásokkal
cserélték fel. A váltójegy-rendszer népi kezdeményezés
terméke,
amit hivatalnokokra
bíztak, így képes volt fennmaradni."
Ma Tuan-lin (kb. 1228-1322)
Írásos anyagok átfogó vizsgálata, idézi Lü Cu-Csien1
1. ábra - A "Nagy Ming-dinasztia forgalomban lévő kincs igazolás"
1374-ből, mely 1 uncia ezüstöt ért.2 |
Nem sokkal a II. évezred kezdete után
így Kínában megjelentek az első határidős váltólevelek, 1189-ben
pedig megjelent az első mai
értelemben vett - pontosabban úgy ötven évvel ezelőttig, a pénzhelyettesítők
megjelenéséig - papírpénz, mely az uralkodó által kiadott határidő
nélküli váltóigazolás volt, és nem sokkal később széles körben
el is terjedt az országban, megtörve ezzel a fémpénzek egyeduralmát.
A váltó mögöttes tartalma természetesen továbbra is nemesfém
volt, de megjelenési formája már csak egy értékét hordozó papírdarab.
Az
effajta királyi váltók idővel másutt is, kezdetben Angliában
majd a világ szinte valamennyi részén elterjedtek. A váltókról
lassan lekoptak a hivatalos szövegek, a nemzeti bankok által
kiadott bankjegyek elkülönültek az egyéb váltóktól, manapság
pedig már
legalább annyira művészeti alkotások, mint hivatalos iratok.
Az érmék idővel szintén csak az érték megtestesítőjévé váltak,
hiszen
anyaguk ma már döntően nem nemesfém, hanem egyéb olcsóbb fémötvözetek,
mint például réz vagy nikkel. A modern kereskedelem és a fizetés
mindennapossá válásával felvetődött a kérdés, hogy a pénz egyetlen
megtestesítője az érmék és bankjegyek lehetnek-e. A bankok
ugyan már jóval korábban kialakultak, a betétgyűjtés és hitelezés
intézménye
szinte a pénz megjelenésével egyidős, azonban ezek szolgáltatásait
mindössze kereskedők és a tehetősebb arisztokraták vették igénybe,
széleskörben nem voltak elterjedtek, bár a gazdaságnak kétségtelenül
fontos szereplői voltak. A bank alapvetően nem csinál mást,
mint a gazdaság szereplőinek megtakarításait összegyűjti, majd
ezen
pénzeszközök használatát időlegesen átengedi azoknak, akiknek
szükségük van rá. A pénzt használóktól, vagyis a hitelfelvevőktől
használati
díjat, kamatot szed, viszont a pénzt nála elhelyezőknek, a
betéteseknek a bank fizet kamatot. A hitelkamat természetesen magasabb
a betéti
kamatoknál, a kettő közötti különbség, ami a bank haszna az
ügyleten (ennek természetesen csak egy része a valódi haszon, hiszen
a
bank működési költségeit is részint ebből fedezi, valamint
a kockázatok
is megjelennek). Ez a tevékenység kvázi többletpénzt teremt
a piacon, hiszen ugyanaz a pénz egyszerre van valakinek a betétjeként,
és
valakinek a zsebében hitelként jelen, továbbá azzal is serkenti
a gazdaságot, hogy a pénzt mindig arra a helyre juttatja el,
ahol éppen szükség van rá. A modern értelemben vett bankok
elterjedésével
a fizetések már nem csupán készpénzben történhettek, hanem
bankok által kiadott váltókkal, csekkekkel, sőt akár bankszámlák
közötti
átvezetéssel is, kialakultak tehát az ún. készpénzkímélő illetve
készpénz nélküli fizetési módozatok. Ezek azonban kezdetben
meglehetősen körülményesek voltak, így a mindennapi használat során
nem is
terjedhettek
el, inkább csak a vállalatok közötti nagyobb összegek cseréltek
ilyen formában gazdát.
A huszadik század második felében - a
világháborút követő gazdasági talpraállás után - a lakosság
is kezdte igényelni a készpénzkímélő
fizetés lehetőségét, melynek több oka is volt. Az emberek
nagyobb összegű fizetések esetén nemigen szerettek sok készpénzt
vinni
magukkal, melyben akár több évi munkájuk is benne volt. Másrészt
az életszínvonal, a nemzetközi kapcsolatok és nem utolsósorban
a közlekedési eszközök fejlődésével a nemzetközi turizmus
soha nem látott mértékű fellendülést mutatott, az utazóknak azonban
- főleg több országon át, vagy távoli helyekre utazva - sokszor
gondot okozhatott az idegen országok valutáinak beszerzése.
Erre a problémára jelentek meg kezdetben az utazási csekkek,
nem sokkal
később pedig a hitelkártyák. Ezek kezdetben a bankok és valamely
kártyatársaság által közösen kiadott egyszerű plasztiklapocskák
voltak, melyen egy kidomborodó szám azonosítja a tulajdonost.
A konstrukció lényege, hogy a bankszámlatulajdonos kap egy
hitelkerettel rendelkező, technikai számlához kapcsolódó
kártyát.
Ezt a kártyát
aztán valamennyi, az adott kibocsátó kártyatársaság kártyáját
elfogadó
kereskedőnél lehet fizetésre használni, és amennyiben a kártyatársaság
nem helyi, hanem nemzetközi cég, úgy a kártya külföldön is
használható. Az első kártyák valamint a leolvasók is teljesen
mechanikusak
voltak. A kereskedő a kártyát belehelyezte egy - szaknyelven
imprinternek,
általam egyszerűen csak satunak nevezett - szerkezetbe, fölé
helyezett egy csekkszerű, nyomásra érzékeny papírt, majd
a szerkezettel a
papírra rápréselte a kártyaszámot, kézzel ráírta az összeget,
és a csekket a kártyatulajdonos végül aláírta. A továbbiakban
a vásárlónak
nem volt más dolga, a kereskedő később elszámolt a kártyatársasággal,
az a számlavezető bankkal, az összeg pedig levonásra került
a tulajdonos bankszámlájáról. A kártyákat kezdetben persze
nem
sok helyen fogadták
el, ezért a napi vásárlásokat nem lehetett ezen eszközzel
bonyolítani, de mondjuk szállodák, utazási irodák, repülőtársaságok,
autókölcsönzők,
és egyes frekventáltabb áruházak már igen, úgyhogy - főleg
utazók esetén - előnyei azért kezdtek érezhetővé válni.
Nem
sokkal a hitelkártyák megjelenése után a kártyáknak két
alfaja alakult ki. Az egyik típust debitkártyáknak - magyarul
betéti
vagy számlafedezeti kártyáknak - hívják, mely a tulajdonos
bankszámlájához kapcsolódik, és a számláján lévő pénz erejéig
vásárolhat vele.
A másik változatot creditkártyának - magyarul hitelkártyának
-
nevezzük. Ennek az a lényege, hogy a debittel szemben nem
kapcsolódik számlához, az ügyfél havi költéseit a kártyával
fizeti, a költségeket
azonban időlegesen a bank állja, és azt csak a hó végén
számlázza ki egyösszegben a kártyatulajdonosnak (valóságban persze
e mögött is van egy technikai számla, de ennek csak az
elszámolás
és a
nyilvántartás a szerepe). A hitelkártyák elsőként való
megjelenésének egyébként
- túl az ügyfelek minél magasabb szinten történő kiszolgálásán
- gyakorlati okai is voltak. Az első időkben ugyanis a
kommunikáció mai szemmel nézve igencsak lassú volta miatt a debitkártyák
is kissé hitelkártyaként működtek, a fizetés és az ügyfél
számlájának
beterhelése közt bizony nemegyszer hetek is elteltek, így
a köztes
időszakot a lánc szereplői tulajdonképpen meghitelezték
az
ügyfélnek. Másrészt, mivel a kereskedőnek nem volt lehetősége
ellenőrizni,
hogy a vásárlás fedezete megtalálható-e a tulajdonos bankszámláján,
így tulajdonképpen "vakon" fogadta el a kártyát. Igen érdekes
egyébként, hogy míg az amerikai kontinensen döntően a hitelkártyák
terjedtek
el, addig Európában nem örvendtek különösebb népszerűségnek,
az öreg kontinensen ugyanis a debitkártyák vannak a mai
napig túlnyomó
többségben. Később kialakult még egy harmadik ún. charge
kártya, amiről ugyan hitelre lehet vásárolni, azonban a
felhasznált összeg továbbgörgetésére nincs lehetőség, a számlát
hó végén
teljes
egészében ki kell egyenlíteni. Ez a típus kismértékben
terjedt csak el Európában,
ezzel szemben Amerikában jelentősebb kereslet mutatkozik
iránta
(az American Express kártyák ilyen típusúak). Az MNB az
alábbiak szerint definiálja a három kártyatípust:
- Debit (betéti)
kártya: Bankszámlához kapcsolódó, készpénzfelvételre és vásárlásra
(általában) egyaránt alkalmas fizetési kártya.
A kártya birtokosa kizárólag számlaegyenlege erejéig
vehet fel készpénzt,
illetve költhet, és minden egyes művelet összegével
automatikusan megterhelik bankszámláját.
- Credit (hitel) kártya: A
kártyabirtokos és a bank közötti szerződésben előre meghatározott
összegű hitelkerethez
kapcsolódó kártya,
amellyel az ügyfél kerete erejéig vehet fel készpénzt,
illetve vásárolhat.
Hónap végén a kártya birtokosa dönti el, hogy a
tranzakciókat tételesen tartalmazó bankértesítőben meghatározott
határidőig teljes egészében
kifizeti tartozását vagy csak a szerződésében meghatározott
mértékig. A fizetési határidő előtt tartozása kamatmentes,
a határidő után
fennmaradó kiegyenlítetlen összegre azonban kamatot
kell fizetnie. Nem vonatkozik a kamatmentesség a készpénzfelvételi
műveletekre,
ezek ugyanis a tranzakció keltétől kamatoznak.
- Charge
(terhelési) kártya: Abban különbözik a hitelkártyától, hogy
nem feltétlen állapítanak meg hitelkeretet (de
elképzelhető), és hó végén a teljes tartozást
ki kell egyenlíteni a
kártyabirtokosnak.3
A fenti három típuson kívül külön
szokták besorolni az ún. vegyes kártyát, mely gyakorlatilag semmiben
nem különbözik
a debitkártyáktól,
neve onnan ered, hogy a kártyához kapcsolódó számlán
rendelkezésre bocsátanak bizonyos összegű hitelkeretet
is. A fenti meghatározások
még annyiban pontosításra szorulnak, hogy a charge
kártyák tág értelemben véve tulajdonképpen hitelkártyák,
a második
definíció
egészen pontosan a revolving credit, vagyis a klasszikus
hitelkártyát írja le.
A bankkártyák a nyolcvanas
években - főleg a tengerentúlon - töretlen népszerűségre tettek
szert, és rohamosan
terjedtek, miközben a
kommunikáció és a számítástechnika fejlődésével
lehetővé vált a kártyák elektronikus authorizációja.
A bankkártyákra
mágnescsík
került, amit a kereskedő egy elektronikus leolvasóba,
szakszerű nevén POS-terminálba4 helyez a vásárláskor,
az eszköz pedig
telefonon
keresztül kapcsolatba lép a kártyát kibocsátó
bank erre fenntartott számítógépével. Miután a számítógép
visszaigazolta,
hogy
a kérdéses összeg valóban megtalálható a tulajdonos
számláján, a kereskedő
egyfelől nagyobb biztonságban érezhette magát,
másrészt a számítógép
azonnal zárolta az összeget a számlán, majd megkezdte
az összeg eljuttatását a kártyatársaságon keresztül
a kereskedőhöz.
A
technológia elterjedésével megjelentek az elektronikus
kártyák is, melyek
az
eddig kiadott dombornyomott kártyákkal ellentétben
sima felületűek voltak, és csak ilyen elektronikus
terminálokon
keresztül
lehetett használni őket. Az elektronikus kártyák
mind az elfogadó, mind
a tulajdonos számára nagyobb biztonságot jelentenek,
hiszen a kereskedő tudja, hogy az összegre valóban
van-e fedezet,
a tulajdonosnak
pedig fizetéskor a kártyához tartozó PIN-kódját5 is meg kell adnia,
bár ez alól vannak kivételek. Az elektronikus
kártyák ezért jóval olcsóbbak, és a hozzájutás is jelentősen
egyszerűbb.
Míg a dombornyomott
kártyák éves díja többszöröse elektronikus testvéreinél,
és igényléséhez sokszor a havi jövedelem bankszámlán
történő jóváírása
szükséges,
addig elektronikus kártyát szinte bármely számlatulajdonos
igényelhet. A dombornyomott kártyák ezzel szemben
viszont szélesebb körben
elfogadottak, és egyelőre nagyobb presztízst
is képviselnek. Nagyjából ezzel egyidőben jelentek
meg a pénzkiadó-automaták,
vagyis ATM-ek6 is, ami által nem csak az vált elkerülhetővé,
hogy az ügyféllel egy ügyintézőnek személyesen foglalkoznia
kelljen,
mikor
az a számlájáról készpénzt szeretne felvenni,
hanem az ügyfélnek is
elég csak a
hozzá legközelebbi ATM-ig elmenni, és ott a nap
bármely szakában pillanatokon belül pénzéhez
juthat.
A bankkártyák fölénye kezdetben nem volt egyértelmű
a csekkes fizetéssel szemben, sőt a kártyapiacon
is megannyi
nagyobb
társaság versenyzett
az ügyfelekért. Idővel azonban a csekkes fizetés
- főleg az elektronikus plasztikok megjelenése
után -
teljesen
háttérbe szorult, és a
kártyatársaságok versenye is kezdett eldőlni.
Miután Magyarországon csak a nyolcvanas
évek végén jelentek meg a készpénz nélküli
fizetési lehetőségek, így hazánkban a csekkes fizetés
már igazából ki sem alakult.
Ma a piacon ugyan még mindig több kisebb társaság
is jelen van, gyakorlatilag
azonban három vállalat vált meghatározóvá.
Ezek a VISA, a Europay
- mely a MasterCard és Cirrus/Maestro kártyák
kibocsátója - valamint az American Express,
utóbbi azonban
főleg a "fiatal" kontinensen
tudhat ügyfeleket soraiban, bár a világ többi
részén is többé-kevésbé elfogadott. A társaságok
általában
több márkával
is rendelkeznek,
mely a kártya típusára, sőt olykor a megcélzott
ügyfélkörre is differenciált. Más márkák testesítik
meg az elektronikus
kártyákat
(Visa Electron, Cirrus, Maestro, Mondex, MC
Electronic), a
dombornyomottakat (Visa Classic, MC Standard),
az üzleti ügyfeleknek szánt Business,
valamint a prémium ügyfeleknek szánt Gold vagy
Platinum kártyákat.
Az utóbbi időben az internetes
fizetésre használható virtuális kártyák is
megjelentek, valamint
új biztonsági elemként
egyre nagyobb teret hódít magának az elektronikus
chippel ellátott
kártya is.
Ezek elterjedését a kártyatársaságok szerették
volna minél előbb megvalósítani, azonban
a technikai átállás
nehézségei
egyelőre
hátráltatják ezt a folyamatot.
1 |
[3] A pénz története, 149. o. - Novella kiadó,
1999. |
2 |
A pénz története - Novella kiadó, 1999. |
3 |
[10] A fizetési kártya üzletág Magyarországon
2003., 4-5. o. - MNB, 2004. |
4 |
Point Of Sale, vagyis az eladás helye |
5 |
Personal Identification Number - Személyi azonosító
szám |
6 |
Automatized Teller Machine - Automatizált pénztárgép,
a köznyelvben bankjegykiadó-automata |
Előző fejezet
Következő fejezet
|