Összefoglalás
A történelem során a kereskedelem bonyolításához
nélkülözhetetlen fizetőeszközök rendre fejlődtek. A cserekereskedelem
után megjelentek
a nemesfém pénzek, majd a fémpénzeket felváltó bankjegyek,
manapság pedig már a készpénz nélküli fizetési módok is elterjedtek.
A
bankkártyák fejlődése mind Amerikában, Európában és a világ
többi részén is töretlen, sőt a rendszerváltás után hazánkban is
rohamos
fejlődésnek indult. A banki szolgáltatások fejlődésével hitelkártyák
is kialakultak, mely nem pusztán fizetési eszköz, hanem egyben
hiteltermék is.
A bankok hitelezési folyamata alapvetően négy
lépésből áll. A dolgozat keretein belül megpróbáltam részletezni
a terméktervezés,
az akvizíció,
a bírálati rendszer megalkotásának és a behajtási folyamat
problémáit. Külön kitértem a profitabilitás biztosításának főbb
szempontjaira,
valamint bemutatásra került egy bírálati és scoring rendszer
fejlesztésének részletes folyamata. A hitelezési tevékenység
szempontjából szintén
lényeges a bírálati rendszer jogosságának valamint a portfolió
minőségének vizsgálata, ezért részletesen bemutattam ezek vizsgálatának
néhány lehetséges megoldását.
Az utolsó epizódban megpróbáltam
rávilágítani az ügyfelek és bankok viselkedési szokásaira, valamint
az ezzel kapcsolatos
problémákra.
Szóba került, hogy a hitelkártyák sok ügyfél esetében nem
a nekik szánt szerepet töltik be, ugyanis a havi költések helyett
sokszor
áruhitel módjára használják a terméket. A bankok erre a problémára
a termékpaletta tovább diverzifikálásával és "oktató" jellegű
kampányokkal tudnak reagálni, mely remélhetőleg eljuttatja
az embereknek a hitelkártya
valódi lényegének üzenetét.
Előző fejezet
Irodalomjegyzék és egyéb források
|