6. Következtetések és főbb megállapítások
A hitelkártyák és bankkártyák elterjedésével egyrészt
könnyebbé vált a mindennapos fizetési forgalom bonyolítása, másrészt
létrejött
egy a lakosság számára széles körben elérhető hiteltermék.
A kártyák terjedése és használatuk mind gyakoribbá válása a mai
napig is töretlen, hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt.
A kártyák növekedése fejlett és régóta kiépült piacokon is
10%
feletti, Magyarországon pedig az elmúlt évben több mint félmillió
új kártyatulajdonossal gyarapodott a piac.
A dolgozat során
részletesen ismertetésre került a hitelbírálati folyamatok kialakítása
és visszamérése. Az ott leírt következtetéseket
önmagában, az ottani példák nélkül nehéz lenne értelmezni,
összegzésképp annyit kijelenthetünk, hogy a banknak komoly erőforrásokat
kell
fordítania ezek megalkotására. A jó scoring és bírálati rendszer
elengedhetetlen feltétele a hitelezési kockázat csökkentésének,
mely szabályokat folyamatosan felülvizsgálva, a korábbi - lehetőleg
saját - tapasztalatokból tanulva kell egyre fejlettebb rendszereket
kialakítani. A visszamérés folyamatos végzése is kulcsfontosságú,
hogy a nem kívánt események, tendenciák hatásait az eredményre
minél előbb a jó irányba tudjuk visszaterelni, és a veszteséget
minimalizáljuk.
Az ügyfelek egyelőre sajnos homályos információkkal
rendelkeznek és sokszor téves elképzelésekkel vallanak a hitelkártyákról,
melynek tisztázása az elkövetkezendő időszak talán legfontosabb
feladata
lesz. A verseny további élesedése és a termékek piaci igényeknek
megfelelő alakítása során remélhetőleg sikerül elérni a rendeltetésszerű
használatot, amely az ügyfelek és a bankok számára is egyaránt
kedvező lenne. Jelenleg a hitelkártyák mutatják a legdinamikusabb
fejlődést a hitelezési piacon, és a közelmúltban már több,
nem pénzügyi tevékenységet folytató nagyvállalat is megjelent
hitelkártya
termékkel.
A magyar hitelkártya piac néhány év alatt a bankok
kemény munkájával a semmiből elérte, hogy ma a lakossági hitelezés
egyik leginkább
felfutó ágává váljon. Az elmúlt egy-két évben a bankok
rendre igyekeztek megjelenni ilyen termékkel, és nem egy bank már
tovább is differenciálta
portfolióját. Miután a lakosság egyre inkább kezdi megismerni
és megérteni a terméket, így jelenleg egy igen felfutó
szakaszt
él
meg a piac, amit jól jelez, hogy a 2003-as évben csaknem
50%-os növekedést sikerült elérni. Valószínűnek látszik,
hogy a növekedés
nemsokára átmenetileg tetőzni fog, de az ügyfelek tapasztalata
és a köztudatba való beékelődés folytán ismételt növekedés
várható. Ennél is fontosabb azonban, hogy hazánk fejlődésével
párhuzamosan
a lakosság is "megszokja" a hitel intézményét. Kulcsfontosságú,
hogy a hitelről való általános vélekedés ne az legyen,
hogy csak végső esetben folyamodjon érte az ember, hanem a kiadások
finanszírozásának
egyik alapvető alternatívája legyen. Ez több mint valószínű,
hogy hosszú évek, esetleg évtizedek munkája lesz, de remélhetőleg
egyszer
mi is el fogunk jutni arra a nyugaton tapasztalt szintre,
hogy hosszú távú kiadásaikat sokan hitelből finanszírozzák.
A tapasztalatok
valamint a kultúra formálódása által pedig a bankok is
jobban
meg tudják majd előre különböztetni a jó és rossz ügyfeleket,
ami a
piac letisztulásához, a kockázatok csökkenéséhez, vagyis
a vélhetően olcsóbb termékhez fog vezetni. Ennek legjobb
elősegítője
lehet
a hitelkártya, mely a bank és az ügyfelek számára egyaránt
megadja az első tapasztalatokat egymásról.
Előző fejezet
Összefoglalás
|