Diploma
 
Magamról
Diploma
Házi dolgozatok
Sakk
HTML iskola
Referenciák
Linkek

6. Következtetések és főbb megállapítások

A hitelkártyák és bankkártyák elterjedésével egyrészt könnyebbé vált a mindennapos fizetési forgalom bonyolítása, másrészt létrejött egy a lakosság számára széles körben elérhető hiteltermék. A kártyák terjedése és használatuk mind gyakoribbá válása a mai napig is töretlen, hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A kártyák növekedése fejlett és régóta kiépült piacokon is 10% feletti, Magyarországon pedig az elmúlt évben több mint félmillió új kártyatulajdonossal gyarapodott a piac.

A dolgozat során részletesen ismertetésre került a hitelbírálati folyamatok kialakítása és visszamérése. Az ott leírt következtetéseket önmagában, az ottani példák nélkül nehéz lenne értelmezni, összegzésképp annyit kijelenthetünk, hogy a banknak komoly erőforrásokat kell fordítania ezek megalkotására. A jó scoring és bírálati rendszer elengedhetetlen feltétele a hitelezési kockázat csökkentésének, mely szabályokat folyamatosan felülvizsgálva, a korábbi - lehetőleg saját - tapasztalatokból tanulva kell egyre fejlettebb rendszereket kialakítani. A visszamérés folyamatos végzése is kulcsfontosságú, hogy a nem kívánt események, tendenciák hatásait az eredményre minél előbb a jó irányba tudjuk visszaterelni, és a veszteséget minimalizáljuk.

Az ügyfelek egyelőre sajnos homályos információkkal rendelkeznek és sokszor téves elképzelésekkel vallanak a hitelkártyákról, melynek tisztázása az elkövetkezendő időszak talán legfontosabb feladata lesz. A verseny további élesedése és a termékek piaci igényeknek megfelelő alakítása során remélhetőleg sikerül elérni a rendeltetésszerű használatot, amely az ügyfelek és a bankok számára is egyaránt kedvező lenne. Jelenleg a hitelkártyák mutatják a legdinamikusabb fejlődést a hitelezési piacon, és a közelmúltban már több, nem pénzügyi tevékenységet folytató nagyvállalat is megjelent hitelkártya termékkel.

A magyar hitelkártya piac néhány év alatt a bankok kemény munkájával a semmiből elérte, hogy ma a lakossági hitelezés egyik leginkább felfutó ágává váljon. Az elmúlt egy-két évben a bankok rendre igyekeztek megjelenni ilyen termékkel, és nem egy bank már tovább is differenciálta portfolióját. Miután a lakosság egyre inkább kezdi megismerni és megérteni a terméket, így jelenleg egy igen felfutó szakaszt él meg a piac, amit jól jelez, hogy a 2003-as évben csaknem 50%-os növekedést sikerült elérni. Valószínűnek látszik, hogy a növekedés nemsokára átmenetileg tetőzni fog, de az ügyfelek tapasztalata és a köztudatba való beékelődés folytán ismételt növekedés várható. Ennél is fontosabb azonban, hogy hazánk fejlődésével párhuzamosan a lakosság is "megszokja" a hitel intézményét. Kulcsfontosságú, hogy a hitelről való általános vélekedés ne az legyen, hogy csak végső esetben folyamodjon érte az ember, hanem a kiadások finanszírozásának egyik alapvető alternatívája legyen. Ez több mint valószínű, hogy hosszú évek, esetleg évtizedek munkája lesz, de remélhetőleg egyszer mi is el fogunk jutni arra a nyugaton tapasztalt szintre, hogy hosszú távú kiadásaikat sokan hitelből finanszírozzák. A tapasztalatok valamint a kultúra formálódása által pedig a bankok is jobban meg tudják majd előre különböztetni a jó és rossz ügyfeleket, ami a piac letisztulásához, a kockázatok csökkenéséhez, vagyis a vélhetően olcsóbb termékhez fog vezetni. Ennek legjobb elősegítője lehet a hitelkártya, mely a bank és az ügyfelek számára egyaránt megadja az első tapasztalatokat egymásról.

 

Előző fejezet
Összefoglalás

  Lap tetejére   Kezdőlap