5. Az ügyfelek és a bankok viselkedése a piacon
A viselkedési szokások megismeréséhez tekintsük át még egyszer
a hitelkártya funkcióját és a konstrukció lényegét. A kártya
alapvetően arra szolgál, hogy az ügyfél havi kiadásait kártyájával
rendezze,
mely költségeit időlegesen a bank átvállalja tőle. A hitelkártya
igénylésekor ezért általában akkora hitelkeretet célszerű megjelölni,
mely nagyjából a havi kiadásokkal azonos nagyságrendű. Miután
a bírálati folyamat hitelkártyák esetén nem túl bonyolult, ezért
magasabb összegű hitelkeretet általában nem is hagynak jóvá,
ahhoz
ugyanis tüzetesebb vizsgálat lenne szükséges. Másrészt maga a
hitelkártya funkciója sem hosszabb távú kiadások finanszírozása,
a bankok ezért
nagyobb összegek esetén inkább más termékek, pl. személyi kölcsön
felvételét javasolják. A konstrukciók bankonként némileg eltérőek,
azonban főbb jellemzőikben megegyeznek. A jóváhagyott kártyáknál
a bank meghatároz az ügyfél részére egy ún. fordulónapot. Ez
azt jelenti, hogy minden hónap adott napján a bank lezárja az elmúlt
időszakot, és megállapítja az ügyfél pillanatnyi tőketartozását.
Ezután valamekkora türelmi idő áll az ügyfél rendelkezésére,
hogy
tartozását rendezze, amit kétfajta módon tehet. Az egyszerűbb
eset, ha az ügyfél a tartozást teljes egészében törleszti, ekkor
ugyanis
nem terheli kamat addig felhasznált hitelét - kivétel ez alól
a készpénzfelvétel, mely a tranzakció napjától kezdve mindenképpen
kamatozik. A másik eset, ha az ügyfél úgy dönt, hogy a teljes
összeget
nem fizeti vissza. Ekkor egy meghatározott minimum összeget azért
mindenképp be kell fizetnie - általában a tartozás 10%-a - máskülönben
késedelembe esik, az ügyfél tartozása pedig elkezd kamatozni.
Ez a kamatozás mindaddig tart, amíg az ügyfél teljes egészében
nem
törlesztette tartozását, viszont nem csak a mindig épp fennmaradt
részre, hanem a teljes kezdeti tartozásra. A kamatlábak - tekintve,
hogy fedezetlen hitelről van szó - a magasabb kategóriában foglalnak
helyet, az éves THM 30% feletti szinten mozog valamennyi bank
esetén.
Magyarországon mindössze néhány éve jelentek meg az első
kártyák, és a bankok többsége csak 1-2 éve foglalkozik hitelkártya
kibocsátással,
minek következtében a lakosság máig sem igen tájékozott a kártya
valódi funkciójával, ill. használatának célszerű módjával kapcsolatban.
"Magyarországon
(csakúgy, mint Lengyelországban és Csehországban) a hitelkártya
üzletág nagyon kezdeti fázisban van, ami nagyrészt
ezen országok adott gazdasági fejlettségi színvonalából fakad.
A lakosság hitelezésének felfutása csak pár éve kezdődött
meg, a hazai bankok a lakosság számára korábban egységes szolgáltatást
nyújtottak (nem volt jellemző az ügyfelek közti differenciálás),
nem terjedt el az automatikusan megújítható lakossági hitelfajta.
A bankok lakossági piac felé fordulásával, a kisebb célcsoportok
szerinti differenciáltabb szolgáltatásnyújtás térhódításával
párhuzamosan a jövőben várható a hitelkártya üzletág térnyerése
a régióban,
aminek kezdeti jelei már láthatóak. Amennyiben a jövőben
a
hitelkártya-használat szélesebb körben elterjed, jelentősen
megváltozhatnak a fogyasztási
szokások."24
E sorok 2002 végén íródtak, amikor a piacon mindössze
három szereplő foglalkozott komolyabb szinten hitelkártya kibocsátással
- a
CIB, a CitiBank és a Raiffeisen. A piac egyre nagyobb érdeklődése
folytán
azonban a többi szereplő is sorra jelent meg hitelkártyákkal,
bár igen furcsa, hogy a - lakossági téren különösen - piacvezető
OTP
mindössze egy éve hozta ki ezen termékét. Mára már összesen
tizenegy bank és hitelintézet foglalkozik hitelkártyákkal,
és a kártyák
számának növekedése folytán egyre nagyobb szeletet hasít
ki a kártyapiacból a hitelkártya üzletág. A lendületet
önmagában is
jól jelzi, hogy
2003-ban az újonnan kibocsátott 265 ezer debitkártyával
szemben csaknem 300 ezer új hitelkártya tulajdonost üdvözölhettünk,
vagyis a kibocsátások száma meghaladta a debitkártyákét.
A
hitelkártyák
ezzel 15%-os részesedést értek el a kártyapiacon, 2004-ben
pedig az egymilliomodik hitelkártya is pechére bekerült
a
dombornyomóba.
10. táblázat - Kártyák számának alakulása
az elmúlt öt évben25
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Debit |
3.695.395 |
4.192.065 |
4.632.185 |
5.025.386 |
5.290.500 |
Credit |
141.624 |
270.351 |
447.381 |
641.583 |
933.611 |
Charge |
5.992 |
6.428 |
6.222 |
5.274 |
10.749 |
Összesen |
3.843.011 |
4.468.844 |
5.085.788 |
5.672.243 |
6.234.860 |
Credit aránya |
3,7% |
6,0% |
8,8% |
11,3% |
15,0% |
Az elemzés említi azt is, hogy a magyar piacon a hitelezésnek
csak az utóbbi években alakult ki egyfajta kultúrája. A hitel társadalmi
megítélése ugyanis nem sokkal ezelőttig meglehetősen negatív volt,
mivel a szóról leginkább az eladósodás és a kamatok jutottak az
emberek eszébe. Manapság azonban egyre inkább felismerik a hitel
lényegét. Azon egyéneknek, akik átmenetileg anyagi gondokkal küzdenek,
de ügyeik rendeződése a közeli jövőben biztosítottnak látszik,
illetve azoknak, akik bizonyos kiadásokat már azelőtt szeretnének
eszközölni, hogy az ahhoz szükséges pénz összegyűlne, célszerű
lehet hitelért folyamodniuk. Miután a bankok is felismerték, hogy
a lakosság egyre nagyobb része érdeklődik hiteltermékek iránt,
és hogy a megfelelő "nevelés" hatására - amit jelen esetben a hiteltermékek
megismertetéseként kell érteni, nem pedig buta reklámkampányokként
- a piac további jelentős bővülése is várható. Olyan termékkel
kell tehát előállni, melyen az ügyfél megtanulhatja a hitelezés
lényegét, és előbb-utóbb saját maga is fel tudja mérni, mikor vehet
fel úgy hitelt, hogy annak visszafizetését nagy biztonsággal elő
is tudja teremteni. Később aztán az ilyen ügyfelek jó eséllyel
vesznek majd igénybe magasabb összegű, nagyobb jövedelmezőségű
termékeket, és ami szintén lényeges, vélhetően "kulturált" ügyfelekké
válnak, ami garanciája lehet a hitelek megtérülésének is. Ilyen
"kezdő hiteltermék" szerepét töltheti be a hitelkártya,
miután kis összege és rugalmas használata révén mind az ügyfél,
mind a
bank részére relatíve kis kockázatot hordoz. A tanulás a bank számára
is fontos, hiszen minél több kártyát helyez ki, annál nagyobb ismeretre
tesz szert a fogyasztók viselkedését illetően, ami hozzásegít a
bírálati folyamat egyre jobbá tételéhez.
A mai széles kínálat lehetőséget
nyújt arra, hogy az ügyfelek a hitelkártyákon belül is kiválasszák
a nekik megfelelő terméket.
Míg több bank kifejezetten a magasabb rétegeknek kínálja a terméket,
és ennek fényében a különböző díjak és jutalékok is magasabbak,
illetve az igénylési feltételeknek sem könnyű megfelelni, addig
egyes termékek kifejezetten a hétköznapi fogyasztó igényeinek megfelelően
lettek kialakítva, melyeknél azonban szintén vannak hátrányok a
használat esetleges korlátozása miatt. Az alábbi táblázatban a
hitelkártya piac legnagyobb szereplőinek kártyakondícióit gyűjtöttük
össze, vastagon szedve az ügyfél számára általam legkedvezőbbnek
vélt értékeket.
11. táblázat - Egyes bankok hitelkártya termékeinek
kondíciói26
Bank |
CIB Bank |
CIB Bank |
CitiBank |
K&H
Bank |
OTP Bank |
Raiffeisen Bank |
Megnevezés |
Hitelkártya |
Bevásárló-kártya |
Ezüst
Hitelkártya |
Hitelkártya |
Multipont Hitelkártya |
Oxigén
Hitelkártya |
Típus |
MasterCard |
MasterCard Electronic |
MasterCard |
MasterCard |
MasterCard |
MasterCard |
Készpénzfelvétel saját ATM-ben |
3%, min. 600 Ft |
Nem
lehetséges |
2%, min. 790 Ft |
2%, min. 600 Ft |
1% + 100 Ft |
750 Ft |
Igényléshez
szükséges
jövedelem (Ft/hó) |
60.000 Ft |
50.000 Ft (de nem kell igazolni) |
50.000 Ft |
70.000 Ft (ha
nem K&H számlára utalják a fizetést) |
35.000-40.000 Ft |
65.000 Ft |
Havi minimum befizetendő összeg |
10% |
10% |
5%, min. 2.000 Ft |
10% |
6%, min. 5.000 Ft |
5%, min. 5.000 Ft |
Kártya éves díja |
5.900 Ft |
3.499 Ft |
5.400 Ft |
4.000 Ft |
3.500 Ft (+ a keret 1-3%-a/év, min. 450-550 Ft/hó) |
5.200 Ft |
Hitelkeret limit |
? |
100.000 Ft |
? |
100.000-1.000.000 Ft |
150.000-500.000 Ft |
100.000 Ft-tól |
Havi kamatláb |
2,50% |
2,50% |
2,95% |
2,50% |
2,40% |
2,85% |
Max. éves THM |
33,98% |
33,98% |
41,75% |
34,49% |
32,92% |
44,93% |
Türelmi idő |
15 nap |
15 nap |
20 nap |
15 nap |
15 nap |
10 nap |
A táblázat alapján is látható, hogy az egyes kondíció-elemeken
belül lényeges eltérések mutatkozhatnak. A Citibank esetén a
készpénzfelvételi tranzakciós költségek, éves kártyadíj és kamat
tekintetében a legmagasabbak
a díjak, cserébe viszont hosszabb türelmi időt - 20 nap - és
nyilvánvalóan magasabb szintű ügyfélkiszolgálást kapunk. A legkönnyebben
az OTP
hitelkártyájához, valamint a CIB Bank Bevásárlókártyájához juthatunk,
legalábbis ami a jövedelemre vonatkozó kritériumot illeti. Igaz,
hogy az OTP alacsonyabb jövedelmi szintet ír alá, a Bevásárlókártyához
viszont nem kell jövedelemigazolás, ami nyilván megkönnyíti az
ügyintézést - "csak egy személyi kell hozzá", ahogyan
azt a bank szlogenje is mondja. Az ügyfél bevallásán alapuló
jövedelem azonban
természetesen nem jelenti azt, hogy a bank a bírálat során kizárólag
ebből az önbevallásból ítélné meg az adós jövedelmét. Az OTP
kártyája más tekintetben is előnyös, például a kamatot illetően,
azonban
- legalábbis az én véleményem szerint - az ügyfélkiszolgálás
sem mindig üti meg azt a szintet, ami felsőbb körökben elvárható
lenne.
A táblázatban nem véletlenül szerepeltettem a CIB Bank két termékét
is, ugyanis a bank maga is több ügyfélkör számára kínál termékeket,
Hitelkártyát a magasabban pozícionált ügyfeleknek, Bevásárlókártyát
pedig a hiteltermékekkel most ismerkedők széles körének. Utóbbit
viszont a magasabb kockázatért cserébe az ügyfelek csak vásárlásra
használhatják, és azt is csak belföldön.
A kamatlábak terén nem
mutatkozik komolyabb eltérés, a havi 2,5% körüli érték valamivel
30% feletti THM-et eredményez szinte mindenhol.
Ez utóbbi érték - Teljes Hiteldíj Mutató - mindenekelőtt azt
a célt szolgálja, hogy a kamatterhek közt azok is különbséget
tudjanak
tenni, akik pénzügyekben nem éppen jártasak. A bankok ugyanis
a puszta kamaton felül további díjakat, jutalékokat is felszámítanak,
melynek kiszámítása és egymással való összevetése e nélkül
bizony még banki szakembereknek sem lenne egyszerű, a mutató viszont
minden
a hitellel kapcsolatos kamatot, díjat és jutalékot kötelezően
tartalmaz. A THM közzététele éppen ezért törvényi kötelezettség
is. Miután
revolváló hitelkeretek esetén az ügyfél tulajdonképpen maga
határozza
meg a kamatot, vagyis a THM-et is, ezért a bankok erre a termékre
csak felső határt tudnak megadni, és azt is csak éves díj nélkül,
hiszen azt akkor is fizetni kell, ha az ügyfél egyetlen tranzakciót
sem hajt végre kártyájával, a THM így elméletben végtelen nagy
is lehetne.
A hitelkártya elsősorban hiteltermék, ezen felül
azonban fizetés eszköz is, ezért talán nem érdemtelen, ha egyes
kondícióit
összehasonlítjuk a debitkártyákéval is.
12. táblázat - A CIB
bank egyes kártyatermékeinek összehasonlítása27
Megnevezés |
VISA Electron |
VISA Classic |
Bevásárlókártya (Mastercard Electronic) |
Hitelkártya (Mastercard) |
Kártya típusa |
Debit,
elektronikus |
Debit, dombornyomott |
Credit,
elektronikus |
Credit, dombornyomott |
Készpénzfelvétel
saját ATM-ben |
100 Ft |
100 Ft |
nem lehetséges |
3%,
min. 600 Ft |
Készpénzfelvétel más
belföldi ATM-ben |
250 Ft |
250 Ft |
nem lehetséges |
3%,
min. 600 Ft |
Igényléshez szükséges jövedelem (Ft/hó) |
nincs |
30.000 Ft vagy óvadék |
50.000 Ft (de nem kell igazolni) |
60.000 Ft |
Kártya éves díja |
1.000 Ft |
3.500 Ft |
3.499 Ft |
5.900 Ft |
A táblázat alapján látható, hogy a debitkártyák valamivel
kedvezőbb díjazásúak credit testvéreiknél, ők azonban pusztán
fizetésre használhatóak.
Az éves díj tekintetében már nem egyértelmű a különbség, ugyanis
a CIB dombornyomott kártyáinak díjai megegyeznek a Bevásárlókártyáéval.
Az előbbihez való hozzájutás is bizonyos mértékben "bírálathoz"
kötött, ugyanis az ügyfélnek 50.000 Ft óvadékot kell betétbe
helyeznie amennyiben fizetését nem a CIB-nél lévő számlájára utaltatja.
Elektronikus
kártyához azonban ezzel szemben bárki - és már ezer Ft éves díj
ellenében - juthat, ezzel a kártyával ugyanis csak authorizált
tranzakciókat - a bank szervere a fizetés pillanatában visszaigazolja
a tranzakciót - lehet végezni, szemben a dombornyomott kártyák
off-line használatával, ami bizonyos csalási kockázatot hordoz
magában. A készpénzfelvétel költsége lényegesen magasabb a hitelkártyák
esetében, aminek az a célja, hogy az ügyfelek ne készpénzhitelként,
hanem vásárlásra használják a kártyát. Ez azért is előnyös, mert
készpénzfelvétel esetén az összeg azonnal kamatozni kezd, még
a havi zárás előtt és türelmi idő nélkül.
Miután azonban a hazai
lakosság a nyugatihoz viszonyítva sajnos lényegesen kedvezőtlenebb
pénzügyi helyzetben van, hitelfelvételi
lehetőségeik is korlátozottabbak. Míg Amerikában és Nyugat-Európában
egy hitelkártya igénylés feltételeinek a lakosság jelentős
hányada meg tud felelni, addig idehaza egyelőre bizony a lakosság
jóval
kisebb hányada képezi a célcsoportot. Az arány más hiteltermék
esetében is hasonló, ezért gyakran előfordul, hogy az igénylők
nem a termék rendeltetéseinek megfelelően használják azokat.
Hitelkártyák esetén ebből eredően sok ügyfél a kártyát inkább
annuitásos hitelhez
hasonlóan használja. Ez egyrészt a termék bonyolultságának
és meg nem értésének köszönhető, azonban tény, hogy sok hitelkártya
igénylő
nem pályázhatna túlzottan jó eséllyel magasabb vagy akár csak
hasonló összegű személyi kölcsönért. Ha megtekintjük az ügyfelek
egyes
termékeken megfigyelhető kártyahasználati gyakoriságát és a
hitelkeret
kihasználtságának alakulását, akkor könnyen meggyőződhetünk
erről a tényről.
9. ábra - Vásárlási tranzakciók és a hitelkeret-kihasználtság
alakulása
Az első ábrán az ügyfelek havi vásárlási tranzakcióinak
száma található, míg a másodikon a rendelkezésre álló hitelkeret
kihasználtsága
a fordulónapon, mindkettő a kártya aktiválása óta eltelt hónapok
szerint. Míg az ügyfelek az első hónapokban megfelelő aktivitást
mutatnak, addig az idő múlásával egyre kevesebbszer veszik elő
pénztárcájukból a kártyát. Ennek magyarázata lehet az is, hogy
az ügyfelek egy része csalódott a termékben, mely nem nyújtotta
számukra a várt előnyöket, azonban ha az adatokat összevetjük
a keretkihasználtsági adatokkal, akkor láthatjuk, hogy a kártyák
valójában nem pihennek, az ügyfelek használják a hitelt, csak
épp
nem a megfelelő módon. A helyzet azért is szomorú, mert a hitelkeret
viszonylag korán magasra fut fel, vagyis az ügyfelek igen hamar
kerülnek kellemetlen helyzetbe. Ezt az is alátámasztja, hogy
a hitelüket nem egyből visszafizető, kamatozó illetve azonnal fizető
ügyfelek is igen korán elválnak egymástól.
10. ábra - Áruhitelkártya leaflet |
Egy a közelmúltban készült felmérés adatai szerint az ügyfelek
nagyobbik része a kártyát nem szeretné revolváló hitelként használni,
hanem a havi költéseket a hó végén egyösszegben vissza szeretné
fizetni, és csupán kisebb hányaduk szeretné görgetni a tartozás
kisebb-nagyobb részét. A tapasztalat ezzel szemben nagyjából
fordított, a tulajdonosok többsége nem tudja/nem akarja elkerülni
a revolváló
szakaszba lépést. Az ügyfelek tájékozatlanságát egyébként az
is jelzi, hogy a hitelkereten és a kártyával való vásárlás lehetőségén
kívül minden további jellemzőt a tulajdonosok kis hányada említett
csak, egyértelmű előnyként értékelték viszont a többi hiteltermékkel
szemben a kamatmentes periódust. Az ügyfelek számára igen fontos
a feltételek és kondíciók világos ismerete, valamint az előre
tervezhetőség,
előbbivel kapcsolatban ugyanakkor nem érzik magukat túl otthonosan.
Ez valahol érthető, miután az ember eleve ott érzi magát legtájékozatlanabbnak,
ahol a legtöbb információt kellene tudnia. Tipikus jelenség,
hogy minél többet tud valamit az ember valamiről, úgy veszi észre,
hogy
mennyi mindent nem tud róla. Mégis, ez arra kell, hogy ösztönözze
a szereplőket - és elsősorban a bankokat - hogy az ügyfelekkel
megismertessék a termék lényegét, főbb jellemzőit, célszerű használatát.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. ábra - A Bevásárló-
kártya "arcai" |
Fentiek jegyében is hozta tető
alá a CIB Bank idei egyik új termékét, melyről büszkén jelenthetjük,
hogy világpremier! Miután az előbbi
tendenciák azt jelzik, hogy a lakosság a hitelkártyát áruhitel
módjára használja, így az áruhitelek és hitelkártyák keresztezéséből
megszületett az áruhitelkártya. Ez egy igen bonyolult termék,
azonban a hitel számításának módja inkább a bankra ró nehéz feladatokat,
az ügyfeleknek viszonylag tiszta lehet a termék kondícióinak
ismerete. Az ötlet tulajdonképpen adta magát: az ügyfelek könnyebben
tudnak fizetni egy fix törlesztőrészletet, mint folyton odafigyelni
a minimum összegekre, ugyanakkor kellemetlen - és felesleges
- minden egyes áruhitel esetén újra végigjárni a bírálat fárasztó
menetét, nem beszélve arról, hogy áruhitel igen kevés helyen
vehető igénybe. Így kialakítottunk egy olyan terméket, mely csak
nagyösszegű (20.000 Ft feletti) tranzakciókat engedélyez, a törlesztés
annuitásos módon történik, ugyanakkor bárhol használható, ahol
egyébként bankkártyát elfogadnak. Miután a termék még csak pár
hónapja létezik, így messzemenő következtetések nem vonhatóak
le a performancia adatokból, az igénylések száma azonban alátámasztja
azt a feltételezést, hogy a piac régóta várt már egy hasonló
termékre.
A hitelkártyák nem utolsósorban marketing célokra is
jól használhatóak, ugyanis nagyobb betéttel rendelkező ügyfeleknek,
illetve azoknak,
akik rendszeres számlaforgalmat generálnak, és számlájukon havi
rendszeres jóváírás is történik - legfőképp munkabérből - bátran
ajánlható kisebb limittel rendelkező hitelkártya. A kártya keresztértékesítési
kampányokhoz is remekül használható, illetve nagyobb összegű, például
ingatlanfedezetes hitelek mellé "ajándékként" is adható. Néhány
bank a terméket nem is kizárólag saját maga értékesíti, hanem különböző
partnerek által is. Ez akár a partnerek közös terméke is lehet,
külön a partnercég dizájnjára alakítva, és a másik fél is különböző
akciókat rendelhet hozzá. Ilyen hitelkártya a piacon az OTP MOL-lal
és Matávval közösen működtetett Multipont hitelkártyája, a K&H
Supershop hitelkártyája, de a CIB Bevásárlókártyájából is létezik
a saját dizájnú terméken kívül Media Markt, Euronics, Photo Hall,
Matáv, Opel és Tesco co-branded, vagyis közös logós kártya. Utóbbi
partner egyébként többfajta hitelterméket is kínál a CIB közreműködésével,
Tesco Pénzügyi Partner néven.
A jövőben vélhetően több bank is differenciált
termékkínálattal jelenik meg a hitelkártya - illetve most már
áruhitelkártya is
- piacon. A közelmúltban erre már több példát láthattunk, egyes
co-branded debitkártyák hitelkártya változatai is kialakultak,
valamint több bank is a CIB-Tesco együttműködéshez hasonló termékcsalád-konstrukciót
alakított ki. A debitkártya piac telítődése folytán valószínűnek
látszik, hogy a hitelkártyák egy időre átveszik a legjobban fejlődő
kártyafajta címet, az a kérdés azonban, hogy Magyarországon melyik
kártyatípus mekkora részesedést fog hosszútávon elérni a piacon,
csak igen hosszú idő múlva fog eldőlni.
24 |
[5] Tanulmányok a bankszektor középtávú fejlődési
irányairól, 70. o. - MNB
Műhelytanulmányok 26. - 2002. október |
25 |
Forrás: MNB 1999-2003 közötti fizetési kártya
üzletágról szóló jelentései |
26 |
Forrás: bankkartya.hu és a bankok honlapjain
megtalálható hirdetmények |
27 |
CIB Bank bankkártyákra vonatkozó hirdetményei |
Előző fejezet
Következő fejezet
|