4. Portfolió-menedzsment és monitoring
Miután kialakítottuk hitelezési politikánkat fontos, hogy döntéseink
következményeit folyamatosan figyelve tovább finomítsuk a termékpalettát
és a bírálati elveket, ezért a portfoliónkon zajló folyamatokat
ajánlatos rendszeresen figyelemmel kísérnünk. A legfontosabb
feladatok, hogy a teljesítményt összevessük az üzleti tervben,
a termékprogramban meghatározottakkal, valamint a többi piaci
szereplő teljesítményével is összehasonlítsuk.
4.1. Leading indicators
Az első feladat, hogy a jelenlegi üzletmenet irányát megértsük,
ne pusztán csak az új ügyfelek mennyiségét és a felvett hitel
nagyságát, de az ügyfelek minőségét is vegyük figyelembe.
Fontos, hogy az
igénylők valóban a meghatározott célcsoport alanyai legyenek,
mert feltehetőleg ők fogják majd oly módon használni termékünket,
ahogyan
azt a tervezés során elképzeltük. Ezért fontos annak visszamérése
is, hogy a termék bírálati feltételeit az ő számukra átléphetően
határoztuk-e meg, de ugyanakkor nem pozícionáltuk-e túl alacsonyan
termékünket. Az analízis alapja a populáció értékesítési
csatornák, régiók, demográfiai megoszlás és fizetési tapasztalat
alapján
történő megkülönböztetése. Ezek az ún. leading indikátorok.
Az adósminősítési
pontszámok eloszlása az ügyfélminőséget jelzi vissza számunkra,
már amennyiben feltételezzük, hogy a besorolásukra használt
scorecard valóban jól értékel. A jövedelmi szint, a munkahely
és az ágazat
a célpiac elérését mutatja, illetve a vállalt kockázat mértékét.
A fizetési múlt, az eladósodottság mértéke, és a keretek
kihasználtsága az ügyfélstabilitás, vagyis a hitel visszatérítési
esélyének
megítélésében segít. Tipikus indikátorok a jóváhagyás és
elutasítás aránya, az
átlagos hitelkeret limit, az átlagos életkor és jövedelem,
az eladósodottság szintje, mióta ügyfele a banknak, és hasonlók.
A performancia mérés az első hónapokban rendszerint nem könnyű,
miután az új scoringgal elbírált ügyfelek száma sem túl
nagy, továbbá nem telt még el elegendő idő ahhoz, hogy az ügyfelek
viselkedési
jellemzői kialakuljanak (magyarul a rosszak késedelembe
essenek).
Az első hónapokban éppen ezért nem is szoktak messzemenő
vizsgálatokba bocsátkozni, néhány ezres minta, mely legalább
fél éves múltra
visszanyúl azonban esetleg már elemezhető adatokkal szolgálhat.
Ezzel szemben az angolul Population Stability névre hallgató
tábla szinte azonnal használható a scorecard fejlesztési
és a jelenleg
bejövő minta közti eltérés, illetve általában a bejövő
populáció minőségének mérésére. A tábla csak a jóváhagyott és a
scoring
miatt elutasított igényléseket tartalmazza. Az egyéb ok
miatt elbukott
ügyleteket azért nincs értelme vizsgálni, hiszen ők eleve
nem részei a bank által elérni kívánt célcsoportnak, így
az egyáltalán
scorolni
kívánt ügyfeleknek sem. Ezeket az adatokat összehasonlítjuk
a vele egy tartományban lévő fejlesztési mintabeli adatokkal,
amit
egyrészt
grafikusan is szemlélhetünk, másrészt a belőlük számított
Population Stability Index nevű divergencia mutató számszerűen
is értékeli
a két portfolió viszonyát. Az index számításakor az új
minta és a fejlesztői minta százalékos megoszlásának különbségét
megszorozzuk azok hányadosának természetes alapú logaritmusával,
majd a soronkénti
értékeket összegezzük, így megkapjuk a teljes állományra
érvényes Stability Indexet: (TL% - DS%) × ln(TL% / DS%).
4. táblázat - Population Stability Chart
Score
Intervals |
Accepts |
Rejects |
Total (Ac.+Rj.) |
Development
S. |
Marginal
Badrate |
Stability
Index |
Units |
Group % |
Total % |
Units |
Group % |
Total % |
Units |
Total % |
Units |
Total % |
210-221
|
0 |
0% |
0% |
82 |
5% |
2% |
82 |
2% |
286 |
2% |
37,1% |
0,0022 |
222-233
|
0 |
0% |
0% |
166 |
10% |
3% |
16 |
3% |
528 |
4% |
21,6% |
0,0022 |
234-246
|
0 |
0% |
0% |
287 |
17% |
6% |
287 |
6% |
613 |
5% |
22,0% |
0,0013 |
247-258
|
7 |
0% |
0% |
498 |
30% |
10% |
505 |
10% |
1.102 |
9% |
13,8% |
0,0017 |
259-270
|
56 |
2% |
1% |
641 |
38% |
13% |
697 |
14% |
1.377 |
11% |
12,3% |
0,0067 |
271-282
|
831 |
25% |
16% |
|
|
|
831 |
16% |
1.669 |
13% |
8,5% |
0,0069 |
283-295
|
789 |
23% |
16% |
|
|
|
789 |
16% |
1.947 |
15% |
5,9% |
0,0000 |
296-307
|
642 |
19% |
13% |
|
|
|
642 |
13% |
1.500 |
12% |
5,2% |
0,0005 |
308-319
|
482 |
14% |
10% |
|
|
|
482 |
10% |
1.281 |
10% |
4,4% |
0,0004 |
320-331
|
327 |
10% |
6% |
|
|
|
327 |
6% |
943 |
8% |
3,2% |
0,0015 |
332-344
|
153 |
5% |
3% |
|
|
|
153 |
3% |
624 |
5% |
1,3% |
0,0095 |
345-356 |
68 |
2% |
1% |
|
|
|
68 |
1% |
438 |
3% |
0,7% |
0,0203 |
357-368 |
13 |
0% |
0% |
|
|
|
13 |
0% |
258 |
2% |
0,0% |
0,0372 |
Total |
3.368 |
100% |
67% |
1.674 |
100% |
33% |
5.042 |
100% |
12.566 |
100% |
5,7% |
0,0904 |
7. ábra - Score Distribution Chart |
Az index értékét általában 0,1-ig minősítjük jónak,
a felett kb. 0,25-ig már bizonyos torzulásról beszélhetünk, felette
viszont
bátran kimondhatjuk, hogy a beérkező populáció nem reprezentálja
a tervben megfogalmazottat. A fenti számítás eredménye 0,09 lett,
vagyis portfoliónk nagyjából illeszkedik a scorecard fejlesztés
során használt mintához. A jók eloszlása és a sávonkénti badrate
(rosszak aránya) szorzatösszegeként kapott 5,7% mutatja, hogy
a jóváhagyások score értékei alapján ekkora delikvencia várható
a
terméken. Ha grafikusan is felvázoljuk az eloszlást láthatjuk,
hogy alacsonyabb tartományokban az új mintából nagyobb arányban
szerepelnek, mint a fejlesztői mintában, magasabb tartományban
pedig a korábbi minta szerepel valamelyest jobban. Ez alapján
megállapíthatjuk, hogy az új portfolió valamivel gyengébb,
mint a fejlesztői minta
volt, legalábbis az új scorecard alapján.
Szintén a populáció minőségének mérésére szolgál az ügyfelek
minősítésének karakterisztikánkénti mérése. Ebben score változónként
és azon
belül is jellemzőnként megvizsgáljuk a jelenlegi és fejlesztői
populáció megoszlását. A két minta jellemzőnkénti megoszlása
különbségének score pontszámmal megszorzott összege mutatja,
hogy az oda sorolt
ügyfelek hány ponttal térítik el a populációt a mintától, ezek
összege pedig kiadja, hogy az adott score karakterisztika hogyan
befolyásolja ugyanezt.
5. táblázat - Characteristic Analysis Chart
(részlet)
Eltartottak száma |
Score Value |
Total Units |
Total
% |
Dev. Sample Units |
Dev.
Sample
% |
Diff. % |
Points Diff. |
Nincs |
72 |
1.733 |
34,4% |
5.147 |
41,0% |
- 6,6% |
- 4,7% |
1 |
59 |
1.591 |
31,6% |
3.716 |
29,6% |
2,0% |
1,2 |
2 |
35 |
1.120 |
22,2% |
2.678 |
21,3% |
0,9% |
0,3 |
3 vagy több |
46 |
598 |
11,9% |
1.025 |
8,2% |
3,7% |
1,7 |
Total |
- |
5.042 |
100,0% |
12.566 |
100,0% |
- |
- 1,6% |
A jelen példa alapján elmondhatjuk, hogy az eltartottak
számának másként alakulása következtében 1,6 ponttal romlott
az adott populáció
minősítése.
Bírálati rendszerünket abból a szempontból is célszerű megvizsgálni,
hogy az igénylések milyen arányban kerülik el valamilyen módon
a standard folyamatot. Miután a standardizált módszerek tendenciák
alapján működnek, ezért az igénylők nagy részére a kimutatott
tulajdonságok valószínűleg igazak is, azonban egyes esetekben
a bíráló számára
nyilvánvaló, hogy az ügyfél hitelképességét a standard bírálati
feltételek tévesen tükrözik, így az ez alapján hozott döntés
nem lenne helyénvaló. Ezen esetekben az erre jogkörrel rendelkező
hitelbírálók
felülbírálhatják az ilyen döntést. Felülbírálat előfordulhat
score pontszám, alapfeltétel, hiányos dokumentáció miatt, vagy
akár a
bíráló puszta megérzésére alapozva. A döntés pozitív és negatív
irányú egyaránt lehet, sőt amennyiben az adott terméken kockázati
árazás van, úgy esetenként a hitel feltételei is megváltoztathatók.
Az override alkalmazása bizonyos mértékig elfogadott, azonban
ha túl nagy arányban fordul elő, felmerül a kérdés, hogy a
döntési szabályok megfelelőek-e.
6. táblázat - Override analízis
Score |
Összesen |
Jóváhagyott |
Elutasított |
Jóváh. % |
Override % |
Cutoff alatt |
2.110 |
63 |
2.047 |
3,0% |
3,0% |
Cutoff felett |
3.821 |
3.305 |
516 |
86,5% |
13,5% |
Összesen |
5.931 |
3.368 |
2.563 |
56,8% |
9,8% |
A fenti tábla a korábban már megismert Population Stability
riport kiegészítése, az egyszerűség kedvéért azonban az egyes
score-sávok szerinti megoszlást most nem írtuk ki. Ez az elemzés
csak a scoring
override-ot vizsgálja, a jelen példában láthatjuk, hogy 63
ügyfelet - a cutoff alattiak 3 százalékát - pozitív elbírálásban
részesítettünk
annak ellenére, hogy scoring miatt el kellet volna utasítani
őket, ugyanakkor 516 olyan ügyfelet utasítottunk el, akik a
kellő pontszámot
elérték, más szempontból azonban mégsem feleltek meg a kívánalmaknak.
Az összességében 9,8%-os override ráta nem mondható alacsonynak,
de elfogadható mértékű.
4.2. Coincident Indicators
Miután kellően feltérképeztük bírálati folyamatainkat, megfelelő
méretű minta összegyűlése után nekiláthatunk a folyósított
portfolió minőségének megismeréséhez, ami a gyakorlatban
a delikvencia
elemzését jelenti. A fizetési hajlandóságot vizsgálhatjuk
termékszinten is,
de a "vintage-szemlélet" alapján érdemes lehet a portfolió
szeletekre bontása különböző bírálati elvek, score érték,
vagy más jellemzők
alapján is. A vizsgálatokat végezhetjük pillanatfelvétel
módjára, amikor az ügyletek aktuális állapotát nézzük, de
érdemes a
trendek idősoros elemzésére is figyelmet fordítani. Az
ilyen jellegű
elemzéseket nevezzük coincident vizsgálatoknak.
Az egyik legegyszerűbb módszer, ha az aktív ügyleteket
aktuális állapotuk alapján késedelmi kategóriákba soroljuk,
és ez
alapján vizsgáljuk a delikvenciát. A tőke alapján számított
delikvencia
arány valamint a minősítési kategóriák alapján előbecsült
céltartalék mutatja, hogy mekkora pénzügyi veszteség
várható, az ügyfelek
száma alapján számított pedig inkább marketing szempontból
érdekes, a
várhatóan elvesztett egyéneket mutatja. Az összesítéseknél
érdemes két fajta delikvencia arányt is számolni, ha
meg akarjuk különböztetni
a számottevő késedelembe esett, de még megmenthető ügyfeleket
- esetünkben ez a 30 napon túli mutató - illetve azokat,
akiket (főleg
egy kisösszegű fedezetlen hitelek esetén) nagy valószínűséggel
elveszít a bank - ezek pedig a 90 napon túliak.
7. táblázat
- Delikvencia analízis
Days Overdue |
Credit
Line
HUF |
Principal
HUF |
Units |
Principal % |
Units
% |
Provision
HUF |
Current |
-431.900.000 |
-267.095.871 |
2.648 |
84,5% |
84,1% |
-15.347 |
1-30 |
-61.350.000 |
-21.091.580 |
274 |
6,7% |
8,7% |
-140.395 |
31-60 |
-11.300.000 |
-8.213.861 |
78 |
2,6% |
2,5% |
-482.306 |
61-90 |
-7.550.000 |
-5.840.622 |
65 |
1,8% |
2,1% |
-2.814.690 |
91-120 |
-3.800.000 |
-3.581.303 |
41 |
1,1% |
1,3% |
-2.345.006 |
121-150 |
-3.550.000 |
-3.714.960 |
15 |
1,2% |
0,5% |
-1.651.937 |
151-180 |
-800.000 |
-934.915 |
7 |
0,3% |
0,2% |
-6.204.682 |
180+ |
-3.400.000 |
-5.802.906 |
19 |
1,8% |
0,6% |
-7.608.149 |
Total |
-523.650.000 |
-316.276.018 |
3.147 |
100,0% |
100,0% |
-21.262.512 |
30+ |
-30.400.000 |
-28.088.567 |
225 |
8,9% |
7,1% |
-21.106.770 |
90+ |
-11.550.000 |
-14.034.084 |
82 |
4,4% |
2,6% |
-17.809.774 |
A jelen példában a tőke alapján számított 30+ delikvencia
8,9%-os, míg a 90+ 4,4%-os. Ilyen arány hitelkártya, és hasonló
kockázatú termékek esetén még elfogadható, de nem ad okot túlzottan
nagy örömre. Ha a delikvenciát idősorosan vizsgáljuk, akkor
néha megfigyelhető, hogy az arány görbeszerűen, kismértékben fel-le
hullámzik. Ezt a "mosolygörbét" mindössze a szezonalítás okozza,
értelemszerűen vannak ugyanis időszakok, amikor a háztartások
kiadásai megnövekednek (pl. őszi beiskoláztatás, karácsonyi
időszak,
stb.)
és ez időszaki kilengéseket okoz. Idősebb portfoliónál megfigyelhető
- elsősorban annuitásos, vagyis véges futamidejű hitelek esetén
- hogy a delikvencia egy idő után nemhogy stabilizálódik, de
enyhén vissza is hajlik, vagyis csökken. Ennek azon magatartás
az oka,
hogy a hitel lejárta felé már kissé fellélegeznek az ügyfelek,
és az utolsó hónapokban még nehézségek árán is inkább kigazdálkodják
a törlesztőrészletre valót, mint hogy késedelembe essenek.
Amennyiben viszonylag fiatal, vagy gyorsan növekedő portfoliót
vizsgálunk, úgy erős torzító hatása lehet az új ügyfeleknek,
melyek elrejtik a régiek teljesítményét, ezáltal tévesen
javítják a delikvencia
mutatót. Ezért ilyen esetekben késleltetett delikvencia analízist
is érdemes készíteni, mely az aktuális késedelmet a korábbi
állományokhoz viszonyítja, így pontosabb képet nyújt. A módszer
elve, hogy
mondjuk kilencven napon túli késedelembe csak azok az ügyfelek
eshettek,
akik már legalább négy hónapja a bank ügyfelei, ezért az
e kategóriában szereplő ügyfeleket az akkori állományhoz viszonyítjuk.
A példa
alapján az előzőleg 8,9%-nak számolt 30 napon túli delikvencia
ezzel az analízissel 10,1%-ra emelkedett.
8. táblázat - Késleltetett delikvencia analízis
Érdemes a portfolió egyes elkülöníthető részeit külön is vizsgálni.
A folyósítás dátuma, vintage, ügyféltípus, értékesítési csatorna,
régió és egyéb szempontok alapján felszeletelt portfolió sok tanulsággal
szolgálhat, miután különböző gyenge pontokra mutathat rá. Az egyes
értékesítési csatornák hozta ügyfelek minősége, a kampányidőszak
miatti leterheltség és esetleges gyengébb bírálat következménye,
régióbeli különbségek mind leszűrhetőek egy ilyen analízissel.
8. ábra - Vintage Report |
A vintage szerinti felosztás például megmutatja,
hogy egy újabb scorecard bevezetése valóban hatékonyabb bírálatot
és jobb
ügyfeleket eredményezett-e, vagyis hogy az új fejlesztés során
valóban hatékonyabb
eszköz jutott-e birtokunkba a rossz adósok kiszűrésére. Ennek
egyik legegyszerűbb módja, ha a különböző scorecarddal pontozott
ügyfeleket bizonyos időközönként - mondjuk havonta - számba
vesszük, és minden időszak végén megnézzük a delikvens ügyfelek
arányát.
A grafikonok alapján láthatjuk, hogy az előző portfolió (previous
vintage) magasabb delikvencia arányokat produkált azonos időszak
elteltével, vagyis a jelenlegi (current) minta javítja a teljes
hitelállományt, érdemes volt tehát a fejlesztést elvégeznünk.
Újabb módszer a hatékonyság mérésére a delikvencia score tartományonkénti
mérése. Ez a számítás megmutatja, hogy az új portfolióban rossz
ügyféllé vált ügyletek száma hogyan aránylik az ugyanott lévő
jó ügyfelekhez. Az OTBG (Odds To Be Good) mutató a jó és
rossz ügyfelek
hányadosa, vagyis hogy hány jó ügyfél jut egy rossz adósra.
9. táblázat - Delinquency by Score
|
Goods |
Bads |
Total |
OTBG
|
247-258 |
0,2% |
0,0% |
0,2% |
|
6,00 |
259-270 |
1,5% |
0,1% |
1,7% |
|
13,00 |
271-282 |
22,4% |
2,3% |
24,7% |
|
9,65 |
283-295 |
21,9% |
1,5% |
23,4% |
14,47 |
296-307 |
18,0% |
1,1% |
19,1% |
16,35 |
308-319 |
13,6% |
0,7% |
14,3% |
18,28 |
320-331 |
9,4% |
0,3% |
9,7% |
28,73 |
332-344 |
4,4% |
0,1% |
4,5% |
37,25 |
345-356 |
2,0% |
0,1% |
2,0% |
|
33,00 |
357-368 |
0,4% |
0,0% |
0,4% |
|
- |
Total |
93,7% |
6,3% |
100,0% |
|
14,81 |
Ha ránézünk a fenti táblázatra láthatjuk, hogy az OTBG
érték a score tartományokban egyre feljebb haladva 271
és 344 között
folyamatosan emelkedik, ami alátámasztja a score hatékonyságát,
mivel megmutatja, hogy a jók aránya felfelé haladva egyre
növekszik a rosszakhoz képest. A 259-270 tartomány OTBG értéke
ugyan
jobb, mint az eggyel magasabb tartományé, azonban a cutoff
alatti igénylők
csak scoring override-dal (felülbírálat) hagyhatók jóvá,
ezért minden esetben jobban megvizsgálják őket. A legfelső
tartományokban található enyhe visszaesés pedig a kis elemszám
miatti nagyobb
véletlen hatás miatt következhetett be.
Szintén felosztási
szempont lehet az esetlegesen alkalmazott override ill. annak
típusa. Ez az esetlegesen befogadandó
ügyfélkör megismerésében
is hasznunkra lehet, ugyanis ez esetben olyan ügyfeleket
vizsgálunk, akik a bírálati feltételek szigorúan vétele
esetén nem kerülhettek
volna a portfolióba. Sokszor kiderülhet az is, hogy az
ilyen ügyfelek jobbak az átlagnál, azonban ez mégsem
jelenti automatikusan
azt,
hogy az adott csoport jobb, ugyanis ők az override-ért
cserébe jóval mélyebb vizsgálati folyamaton mentek keresztül,
mint
a standard ügyletek.
A mérések eredményétől függően sokfajta
visszacsatolási lehetőség áll rendelkezésre. A bank szervezhet
különféle
bevételnövelő
programokat, melyek irányulhatnak az ügyfelek aktivitásának
növelésére. Lehetnek
cross-selling (keresztértékesítési) akciók, melyben
a már meglévő ügyfelek viselkedése alapján más termékeket, esetleg
előzetesen
már jóváhagyva is ajánlanak. A hitelkeretet magas százalékban
kihasználó és amúgy jó ügyfelek hitelkeretének megemelése
is pozitív hatást
eredményezhet. A teljesítmény tükrében szükség esetén
újragondolható
a bank behajtási stratégiája, illetve a problémás mutatók
monitorozását gyakrabban lehet végezni, ill. mélyebb
vizsgálatok is végezhetőek.
Súlyosabb esetben azonban sor kerülhet termékrevízióra
is, ill. a piac más szereplőinek stratégiája is fokozott
figyelmet
érdemel.
4.3. Lagging indicators
Az analízisek harmadik egységénél a Nettó Hitelezési
Veszteség és az azzal kapcsolatos tényezők kerülnek
fókuszba, így
a termék végső megítélését teszik lehetővé. Ezek
a mutatók már nem pusztán
előrejelzik, hanem számszerűsítik is a veszteségeket,
számításuk így nem túl bonyolult. Hátulütőjük viszont,
hogy a véglegesen
leírt veszteségek időben igen későn jelentkeznek,
így stabil megbízható
adatokra több évet kell várni, a problémákra azonban
nyilvánvalóan sokkal előbb kell reagálni, így operatív
beavatkozások
esetén
sajnos kevés hasznukat vehetjük. A mérések elsősorban
a felmondott szerződések
számát és értékét, a kezességek érvényesítését,
a fizetési meghagyásokat a peres követeléseket, bírósági végrehajtásokat,
Bruttó Hitelezési
Veszteséget, a leírt de megtérült követeléseket,
a
megtérült időt és a Nettó Hitelezési Veszteséget
vizsgálják. Az
eredmények tükrében
a hitelezési stratégia, akvizíciós politika újragondolható,
a behajtási és fedezetérvényesítési stratégia,
illetve
a hitelkockázati tőke
és az értékvesztési ráták is felülvizsgálható.
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a leading
indikátorok megmutatják, hogy a célpiac megszerzése
rendben zajlik-e,
illetve a döntéshozatali
mechanizmusok is hogyan működnek. A coincident
indikátorok segítenek megismerni, hogy a termékprogramok
a tervben
meghatározott kockázattal
futnak-e. A lagging mutatók pedig a valójában
keletkezett veszteségek számszerűsítésében nyújtanak segítséget.
4.4. A kockázatkezelés jövője
Az utóbbi időben nemzetközi szinten is mindinkább
foglalkoznak a bankok működése során minden
téren felmerülő kockázati
tényezőkkel, ezért a Nemzetközi Fizetések
Bankja (BIS) berkeiben megalkották
a bázeli tőkemegfelelési szabályozást (New
Basel Capital Accord), melyet röviden Bázel II-nek
nevezünk. Módszerei
és bevezetésének
ideje hosszú ideje vita tárgya, a jelenlegi
tervek szerint 2006 végén lép hatályba. Az egyezmény
kitér a bankok
hitelezési, működési,
felelősségi kockázatára egyaránt, sőt az
intézményeket nem vállalatonként, hanem cégcsoportonként
tekinti. Az elveket
később az EU is átvette
saját szabályainak alapjaként.
A hitelezés kockázatainak kétfajta számítási
módját vázolja fel a tervezet, a standard
ill. belső adatokon
alapuló
elemzést. Előbbi módszer igyekszik minél
egyszerűbb számítási módokat
meghatározni,
ugyanakkor a kockázat miatt elkülönített
tőkét igyekszik a valós veszélyek által
arányosabbá tenni a jelenlegi
szabályozásnál. A
tőkekövetelményt továbbra is a kockázati
tőke
minimálisan 8%-ában
határozza meg az egyezmény. Külön kockázati
súlyok kerülnek azonban
meghatározásra a hitelfelvevők személye
szerint, amely lehet az állam, bank, vállalat vagy
lakosság. Ezek
a súlyok a jelenlegi
szabályozásban négy értéket vehetnek fel
(0, 20, 50 és 100%), melyeket
az új ajánlás 75 és 150%-os súlyokkal egészített
ki. Ez a súly lakossági ügyfelek esetén
az eddigi rendszerben
kikötött
100%-kal
szemben 75%, azonban ha az adott felügyeleti
szerv - Magyarországon
a PSZÁF - a piacot kockázatosabbnak ítéli
meg, úgy felemelheti a rátát. A 90 napja
lejárt
hitelek esetén
a súly 100%
marad, mely 150%-ra is emelkedhet, ha a
céltartalékok szintje
a teljes hitelállomány
20%-ánál alacsonyabb. A 150% persze nem
azt jelenti, hogy a kintlévőség másfélszeresével
kell számolni
veszteségként, csupán
a tőkekövetelmény
8-ról 12%-ra való emeléséhez ezt a módszert
találták a
legegyszerűbbnek.
A másik lehetséges módszer (IRB) a belső
minősítésen alapul, melynek számítása
lényegesen komplikáltabb,
azonban ennek
megfelelően pontosabb
értéket ad, miután a bank saját tapasztalataira
és korábbi portfoliójához illeszkedik.
Ez a bankokat a kockázatkezelés
fejlesztésére ösztönzi,
hiszen az ily módon számított tőkekövetelmény
a standard
módszerrel számítottnál várhatóan alacsonyabb,
nem beszélve arról, hogy
nagyobb szabadságot is nyújt. A módszerek
természetesen nem lehetnek akármilyenek,
az alkalmazott számítások felügyeleti
ellenőrzés alá esnek, mely folyamatosan vizsgálja
a meghatározott minimumkövetelmények
teljesülését.
"Az új szabályozás legfontosabb célja,
a közgazdaságilag szükséges tőke és
a szabályozói tőkekövetelmény
közelítése, a belső minősítésen
alapuló tőkeszükséglet számítás révén
teljesül leginkább. A Bizottság ezen
új módszerek
bevezetésével a bankokat
egyben kockázatkezelési
rendszereik fejlesztésére ösztönzi,
hiszen az ily módon számított tőkekövetelmény
a
jelenlegi egyezmény
szerinti
és az új egyezményben
továbbfejlesztett sztenderd módszer
által eredményezett tőkekövetelménynél várhatóan
alacsonyabb. E
módszerek
a bankoknak nagyobb szabadságot
adnak a tőkekövetelmény meghatározásában,
hiszen saját becsléseiket használhatják
fel, de a
megbízható és
biztonságos működéshez,
a megfelelő tőkekövetelmény szintjének
biztosításához a módszerek alkalmazása
felügyeleti engedélyhez
kötött."23
A módszernek két további alfaja létezik.
Az alap módszerben a bank csak a
nemteljesítés valószínűségét
(PD) vizsgálja,
a többi
paraméter
a bizottság által megadott. A fejlett
módszerben viszont a bank ezen felül
saját maga számítja
a nemteljesítéskor előforduló
átlagos veszteséget (LGD) és a nemteljesítéskori
kockázati
kitettség
értékét
(EAD). A nemteljesülők (defaulterek)
meghatározása alapján mindenkit ilyen
kategóriába kell
sorolni,
akinek tartozása
90 napja lejárt,
vagy valószínűsíthető, hogy az adós
tartozását csak részben tudja teljesíteni.
A nemteljesítési
veszteségre
alapesetben
a felügyelet
45%-ot ír elő, belső számítás esetén
a bankok próbálják meg kikalkulálni
azt az
összeget,
amekkorát a bank
a delikvens ügyfeleken elveszít,
ez ugyanis várhatóan még ekkor sem
a hitel teljes összege. A kockázati
kitettségre
a felügyelet 100%-ot ad meg,
ez a
bankok számítása
esetén is általában a kintlévőség
értéke, amelytől kevés esetben lehet eltérni.
Hosszabb
lejáratú
hitelek esetén
a futamidőt
(M)
korrekciós tényezőként figyelembe
lehet venni a tőkekövetelmény számításakor.
Rulírozó hitelek esetén, tehát többek
között a hitelkártyánál az egyezmény
megengedi,
hogy a várható
veszteségek 75%-át a bank
a jövőbeni bevételből fedezze - természetesen
a
várható veszteségekre fedezetet nyújtó
jövőbeni
bevételből.
A banknak a felügyeleti
szervekkel hitelesíttetnie kell minősítési
politikáját,
az ügyfeleket
már
a bírálati folyamat során külön kockázati
szinthez kell rendelni, és ennek
megfelelően kell kialakítani
a nemteljesítés
valószínűségét.
Rendelkezni kell olyan módszerekkel,
melyek a belső elemzéseken alapuló
minősítés helyességét
rendszeresen
ellenőrzik,
és szükség esetén a beavatkozás is
lehetséges.
Előző fejezet
Következő fejezet
|